Trots snacket om att inte sänka priserna på elbilar efter Teslas chocksänkning – nu är priskriget i full gång. De höga listpriserna finns kvar – men både Volvo- och Volkswagen- handlare ger nu över 80 000 kronor i rabatt på helt nya elbilar.
Volkswagen och Volvo som är de två marknadsledarna på svenska bilmarknaden har hittills varit tydliga med att de inte ska ge sig in i något priskrig efter att Tesla sänkte sina priser med upp till 150 000 kronor den 13 januari.
– Vi ser ingenting som gör att vi behöver sänka priserna i närtid. Vi har en fantastiskt hög efterfrågan framförallt på elbilar på global nivå, sade Volvo Cars vd Jim Rowan för en knapp månad sedan när Volvos resultat offentliggjordes.
I helgen trappade Tesla upp priskriget ytterligare och började erbjuda stora rabatter på de redan chocksänka priserna. Lagerbilar av Tesla Model 3 går att köpa för 497 970 kronor, en extra rabatt på 31 200 kronor. Lagerbilarna av Tesla Model Y sålde snabbt slut när de erbjöds för 516 770 kronor.
Nu visar en kartläggning som Carup har gjort att Volvo och Volkswagen redan gett sig in i priskriget – trots snacket om att inte sänka priserna. Båda märkena ligger kvar med höga listpriser på sina elbilar. En Volvo XC40 Recharge kostar 581 000 kronor i sitt enklaste utförande. En Volkswagen ID.4 Pro Performance kostar enligt hemsidan 584 900 kronor. Modellerna är Sveriges två mest sålda elbilar. Men utanför prislistorna har ett dolt priskrig redan dragit igång
Både hos Volvo och Volkswagen erbjuds nu med jätterabatter av olika återförsäljare, vilket gör att de går att köpa för mindre eller lika mycket som Tesla Model Y. Volvo XC40 Recharge finns att köpa för 499 900 kronor. Handlarna berättar inte hur stor rabatten är, m,en priset är 81 100 kronor lägre än de listpriser som Volvo Cars nu uppger på sin hemsida, som visserligen gäller årsmodell 2024 med bakhjulsdrift och något större batteri. Bilen i annonsexemplet är tillverkad så sent som den 7 februari 2023 och har knappt hunnit nå Sverige.
– Hur en fristående handlare prissätter vad som uppenbarligen är en lagerbil, bilen är modellår 23 som vi sålde slut för flera månader sen, är upp till dem. Det jag tidigare kommunicerat gäller fortfarande: ”Vi följer såklart hur marknaden utvecklar sig – men kommer inte att ändra priser enbart utifrån hur en enskild konkurrent agerar”, säger Volvos PR-ansvarige Magnus Holst till Carup.
Volkswagen ID.4 är Sveriges mest sålda elbil, och kostar enligt listpriset från 584 900 kronor. Men den som går igenom bilar som säljs via Volkswagenhandlare upptäcker snart att den går att köpa betydligt billigare. Just nu erbjuds till exempel en extrautrustad ID.4 som enligt hemsidan ligger på 604 300 kronor för endast 519 900 – en rabatt på 84 400 kronor.
Även för den som vill privatleasa erbjuds kraftiga rabatter som gör att en ID.4 i realiteten blir billigare att leasa än en Tesla. Just går det att få 1000 kronor i rabatt varje månad, vilket gör att priset hamnar på 6999 kronor, den enklaste Tesla Model Y kostar 8538 kronor per månad att privatleasa.
– De annonser du hänvisar till kommer från våra återförsäljare. Prissättningen i det fallet kan bero på flera olika saker (när bilen är tagen i trafik, om det finns klimatbonus med i kalkylen etc), men vi har inte ändrat något centralt i vårt erbjudande, säger Marcus Thomasfolk som är informationschef för Volkswagen i Sverige.
LÄS MER: Vem sjutton ska köpa alla dyra bilar – blodbad att vänta
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter