Dolda fällan med vinterdäck – märkning avslöjar

Nu drar det ihop sig inför skiftet till vinterhjul. Många behöver också byta ut sina däck – en affär som ofta går på över 10 000 kronor. Men flera läsare varnar för att de blivit lurade när de köpt nya däck. Här är märkningen du ska se upp med så du inte går i fällan.

Sedan drygt två veckor tillbaka är det lagligt att köra på dubbdäck. Många planerar nu för sitt skifte, i norra Sverige har många redan bytt till vinterhjul. Men det är lätt att gå i fällan om du behöver köpa nya vinterdäck, ett byte som kan kosta över 10 000 kronor. 

Det finns flera exempel på intet ont anande bilägare som köpt gamla däck. I våras skrev Carup.se om Leif som lurades att köpa däck som var tio år gamla
– Det känns som blufförsäljning och måste tydliggöras mer, sa Leif då.

Så avslöjar du däckens ålder

De sista fyra siffrorna i DOT-numret är vanligen tillverkningsveckan och året. Ibland kan koden sitta på insidan av däcket. Bild: Continental

Han är tyvärr inte ensam. Flera läsare har hört av sig till Carup och berättar att de fått för gamla däck. Därför talar vi med två av branschens experter efter vad man ska titta efter för att inte få för gamla däck. En seriös däckverkstad ska dock inte sälja däck som är för gamla. Fråga om tillverkningsdatumet innan du beställer de nya däcken.

En läsare bytte fyra däck för ett “bra pris” på inrådan av en verkstad. Verkstaden ”glömde” att berätta att däcken var över 10 år gamla. Något som var nära att få ödesdigra konsekvenser.
– Det resulterade i att jag senare den sommaren fick ringexplosion i 140 km/h i mittenfilen på en sexfilig vältrafikerad motorväg. Det hände utanför staden Orange i södra Frankrike, när vi var på väg hem efter en resa till Medelhavet. Hela vänster framskärm slets sönder av det trasiga däcket. Jag lyckades kryssa bilen mellan omkringvarande bilar, in i säkerhet till vägkanten, där jag, min fru och mina barn chockade kunde andas ut. En verklig nära-döden-upplevelse! berättar läsaren. 

Se upp så att du inte får gamla halkiga däck i år.

Håll utkik efter däckets datumstämpel när du ska köpa nya. Den kan sitta väl gömd, men finns någonstans på däcket. Fråga helst däckverkstaden innan du köper däcken. Så undviker du att bli lurad på däckfirman. Gammalt gummi blir torrt och greppar sämre, särskilt på vintern.
– Först och främst är det DOT-märkningen, det är en amerikansk märkning som visar när däcket är tillverkat, år och vilken vecka. Det brukar sitt i en fyrkant i gummit, ibland kan det sitta på insidan, säger Pontus Grönvall, på Däckbranschens informationsråd.

Om man är osäker på hur man hittar och läser DOT-märkningen går det att hitta all information på Däckbranschens Informationsråds hemsida. Experterna säger också att man inte kan räkna med att däcken ska vara pinfärska. Men naturligtvis – ju färskare däck desto bättre. 
– Man kan inte räkna med att alla däck ska vara tillverkade för ett par veckor sedan. Enligt undersökningar är däck som lagrats på rätt sätt lika  bra som helt nya upp till tre år, säger Pontus Grönvall.

Men det förutsätter att däcken förvaras efter reglerna och fackmannamässigt. Dessutom är alla diskussioner om lurendrejeri känsliga i branschen.
– Våra medlemmar går efter åldersprincipen. Det är sådan att man först går efter tre år, sedan fem år och därefter utskrotning. Börjar däcken bli fem år gamla kan man dessutom börja att diskutera rabatter, säger Lasse Dahlqvist, expert hos Däckspecialisternas Riksförbund.

Den policyn kan dock bli kostsam för däckköparna. Det finns inga dag ingen lag på hur gamla däcken får vara. Men vissa experter pratar om att man inte ska köra på däck som är äldre än 10 år från tillverkningsdagen. Det förekommer också uppgifter om att däcken inte ska användas på bilen längre än sex år. Men tydligt regelverk saknas. Du bör ta en titt på dina däck så de inte är för gamla. Om du förvarar dina däck på däckhotell bör du fråga eller undersöka hur förhållandena är. Det ska vara mörkt och svalt.

Däck är dyrt, därför kan det vara lockande att köpa av en mindre firma. Men enligt experten så är det en kvalitetsgaranti att gå till någon av de stora kedjorna. 
– Jag vet att de stora kedjorna har väldigt bra koll på detta. De ägs också ofta av tillverkarna och de vill inte komma på dålig dager. Därför håller man bra koll på däcken och ser till att rensa ut dem som börjar bli för gamla, säger Lasse Dahlqvist.

Alla medlemmar i däckbranschens samarbetsorganisation STRO (Scandinavian Tire & Trim Organization)  verkar efter att följa åldersprincipen.
– Om däcken börjar bli fem år gamla så tycker jag att man kan börja diskutera rabatter, men hos de stora handlarna kan du räkna med att du får däck som håller måttet, säger Lasse Dahlqvist.

Datum för däckskifte

Den 1 oktober – 15 april är det tillåtet att använda dubbdäck (om det är vinterväglag får man ha dem längre).
Den 1 december – 31 mars ska alla enligt lag ha vinterdäck om det råder vinterväglag.
Det är tillåtet att köra dubbfria vinterdäck hela året, men Transportstyrelsen rekommenderar att man skiftar.

Regler mönsterdjup däck

Sommardäck ska ha 1,6 millimeters mönsterdjup
Vinterdäck ska ha 3 millimeters mönsterdjup. 


LÄS MER: