Dödskrasch skakar Xiaomis elbil – aktien rasar

Xiaomi rasar på börsen efter en dödskrasch med en elbil i Kina. Elbilen som kördes på autopilot kraschade i en motorvägsbarriär och började brinna. Tre personer dödades i kraschen. 

Xiaomi har gjort succé med sin elbil SU7 i Kina, men får nu negativ uppmärksamhet för en tragisk dödsolycka. På mindre än ett år lyckades de leverera 140 000 elbilar. SU7-modellen har gått om Tesla Model 3 i Kina. Enbart i mars skeppade mobiltelefontillverkaren ut 29 000 elbilar. 

Men nu skakas företaget av en dödolycka. En Xiaomi SU7 körde rakt in i en motorvägsbarriär och fattade eld. Tre universitetsstudenter som färdades i bilen dödades i olyckan. Olyckan inträffade lördagen 29 mars utanför Dezhou-Shangrao i Anhui-provinsen, Kina. Enligt uppgifter som florerar på sociala medier i Kina kunde dörrarna på bilen inte öppnas efter kraschen. 

Elbilen Xiaomi SU7.

Xiaomi har släppt data från bilens system som visade att bilen körde i 116 km/h med självkörningssystemet Navigate on Autopilot när den körde in i en zon med vägarbeten, uppger Carnewschina. Enligt Xiamis egna uppgifter ska trafiken ha letts om till motsatta körfältet. Bilen ska ha bromsat in och varnat föraren som tog över styrningen, men kraschade in i en barriär i 97 km/h. Xiaomi hävdar att föraren bromsade abrupt och samtidigt vred på ratten. 

Bilen larmade själv räddningstjänsten via eCall, men när de kom till platsen var de åkande i bilen bortom räddning. Xiaomi uppger att dörrarna ska ha gått att öppna via mekanisk nödöppning som sitter i förvaringsfacken. Men de åkande i bilen lyckades inte undfly lågorna. Det är oklart om det är batteriet eller andra delar av elbilen som brunnit. 

Att Xiaomi var den säkraste bilen någonsin kunde inte rädda de åkande. Nyheten har väckt stor uppståndelse i Kina och fått Xiami att rasa på börsen. Aktien föll under tisdagen med drygt fem procent och har fallit med omkring 10 procent på två dagar. 

Olycksförloppet enligt Xiaomi

  • 22:27:17: NOA (självkörning) aktiverad, fordonshastighet 116 km/h
  • 22:28:17: Mild distraktionsvarning utfärdad
  • 22:36:48: NOA utfärdade hands-off-varning: “Vänligen håll i ratten”
  • 22:44:24: NOA utfärdade riskvarning: “Observera hinder framåt,” med begäran om inbromsning
  • 22:44:25: Föraren tog över från NOA, går in i manuellt körläge, ratten vrids 22,0625 grader vänster, bromspedalen nedtryckt 31 %
  • 22:44:26: Ratten vreds 1,0625 grader åt höger, bromspedalen nedtryckt 38 ​​%
  • Mellan 10:44:26–28: Fordon krockade med betongbarriär
  • 22:44:28: Fordonets eCall utlöstes
  • 22:44:39: eCall kopplat, olycka bekräftad, polis och räddningstjänst kontaktade
  • 22:45:06: Kontakt upprättad med fordonsägaren, bekräftar att ägaren inte körde
  • 22:47:15: Akutsjukvård har skickats
  • Ungefär 23.00: Räddningstjänst anlände till platsen

LÄS MER: