Dieselbilar är fortfarande svårslagna vid långresor. Nu vill en av Carups läsare komma med ett inlägg i debatten och berättar att hans Mercedes C300 D Coupé 4Matic hade en räckvidd på 122 mil på långresan ner genom Europa.
– När jag fyllde bilen med europeisk diesel sjönk dessutom förbrukningen till under 0,5 liter milen och räckvidden blev ännu längre.
Räckvidden har blivit en mycket viktig fråga när det gäller nya elbilar. Idag klarar många nya bilar över 50 mil på papperet innan det är dags för laddstopp. I motorvägsfart blir dock räckvidden sällan mer än 40 mil innan det är dags för ett laddstopp som kan ta 20-40 minuter.
När det gäller bilar som går på bensin- och diesel är det sällan någon som talar om räckvidden, trots att en tankning inte längre går så mycket snabbare än laddningen, i alla fall inte om du behöver gå på toaletten och köpa något att dricka eller äta. Trots allt har räckvidden en viss betydelse även på bilar med förbränningsmotor.
En av Carups läsare hörde av sig och vill göra ett inlägg i debatten och berätta om att dieselbilen fortfarande är svårslagen vid de riktigt långa resorna. Läsaren körde från Uppsala-trakten ner till Montenegro, en resa på cirka 270 mil, enkel väg. Bilen är en Mercedes C300 D Coupé med Mercedes fyrcylindriga tvålitersdiesel på 245 hästkrafter och 500 Newtonmeter. Resan startades med full tank.
– Det talas mycket om att alla ska byta till elbilar, men de nya dieselbilarna är så snåla att jag undrar om elbilar verkligen är effektivare i länder där elen inte är lika ren som i Sverige. Jag körde från Sverige ner till Balkan, en resa på över 270 mil och bilen drog inte mer än 0,54 liter per mil i genomsnitt trots bitvis hög fart på motorvägarna, berättar läsaren.
Tanken på en Mercedes-Benz C300 D Coupé rymmer 66 liter, så bilens räckvidd blir ungefär 122 mil, ungefär tre gånger längre än många elbilar. Dessutom sjönk förbrukningen dramatiskt när bilen fylldes med europeisk diesel.
– Det blev stor skillnad efter att ha tankat i Kroatien. Förbrukningen gick ner till cirka 0,44 liter per mil, en minskning med 18 procent. Dessutom gick motorn tystare och mjukare.
Anledningen till den lägre förbrukningen och tystare gången kan vara att Sverige använder en lågsvavlig diesel som är bättre för miljön, men har ett lägre energiinnehåll än den smutsigare dieseln som används på många andra håll i Europa. Svensk diesel av miljöklass 1 får inte innehålla några hälsofarliga polyaromatiska kolväten som kan finnas i diesel av miljöklass 3 som motsvarar EU-standard.
– Idag är det bara elbilar som gäller, men många tänker inte hur otroligt effektiva de nyare dieslarna är på långresor. Hade jag gjort den här resan med elbil hade det troligen krävts åtminstone tio laddstopp, nu räckte det med att tanka två gånger längs vägen.
Den senaste forskningen visar dock att elbilar släpper ut mindre CO2 även när de körs på mindre ren elektricitet och när utsläppen i hela livscykeln räknats in. Inte i något land på jorden är förbränningsbilar bättre för klimatet. Så för planetens bästa lär vi få räkna med några fler pauser på långresorna i framtiden.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter