En Tesla Model S från 2017 stod parkerad i sex månader utan att laddas. Men att bara koppla in laddaren och köra iväg fungerade inte alls, visar Youtube-kanalen Autoalex v2 i ett klipp.
– Min Tesla är en stor och tung prydnad som jag inte kommer in i.
Precis som en vanlig bil har elbilen två batterier. Ett stort högvoltsbatteri som driver bilen och ett mindre 12-voltsbatteri som driver elsystemet och lås. Men när bilen står länge utan laddning töms tolvvoltsbatteriet och då går det inte att låsa upp eller ens starta bilen för att ladda högvoltsbatteriet.
Tesla har dock nödlösningar med mekaniska vajrar för att öppna motorhuven. Men i det här fallet var vajrarna så rostiga att de gick av när Youtube-teamet försökte dra i dem. Även Teslas kundtjänst var hjälplös.
– De nödlösningarna är värdelösa när vajrarna rostar sönder. Utan vajrarna finns det inget annat sätt än att ta bilen till verkstad för att öppna den.
Till slut tvingades de bända upp motorhuven med en skruvmejsel för att kunna byta ut tolvvoltsbatteriet. Men problemen slutade inte där. Efter ett halvår ute på en parkeringsplats hade fukten gjort att bilen fått mögel invändigt, displayerna i bilen var helt döda och den elektriska parkeringsbromsen satt fast.
– Bilen var som en tung tegelsten. Vi kunde varken komma in eller få den att röra sig.
För att kunna ladda bilen fick de därför rulla den på specialhjul till en närliggande laddstation. Efter en natt på laddning kunde handbromsen släppas men skärmarna var fortfarande helt döda. Det krävdes ytterligare en vecka med urkopplat tolvvoltsbatteri för att displayerna äntligen skulle börja fungera.

När bilen väl startade visade den två felmeddelanden. Ett problem med däcktrycksövervakningen och att batteriets säkring måste bytas.
– Det här visar hur elbilar blir helt hjälplösa om man låter tolvvoltsbatteriet dö. Och att nödlösningarna sitter där de rostar sönder gör det bara värre.
Efter flera dagar av kamp och tålamod gick det till slut att köra bilen igen. Men det var långt ifrån en smidig process.
– Det är en mardröm för alla som lämnar sin elbil stående länge.
LÄS MER:

Kevin Neemé har dubbla kandidatexamina i journalistik samt medie- och kommunikationsvetenskap från Umeå universitet. Han har bland annat arbetat som reporter på Sveriges Radio och sportjournalist, bland annat på VLT och Örnsköldsvik Allehanda.