Det blir ett ödesår – billigare bilar att vänta

Kan bilbranschen vända blad och få ett gott nytt år? För både biltillverkare och bilhandel blir 2025 ett ödesår. Risken är stor att vi får se stora handlare i Sverige gå i konkurs och bilmärken som hamnar i akut kris. Men bilköparna kan bli vinnare.

KRÖNIKA – ÅSIKTERNA ÄR SKRIBENTENS EGNA. Olyckskorparna har kraxat länge. Blodbad väntar för bilhandeln och vi kommer att se masskonkurser bland bilhandlare. Tråkigt nog har konkurserna ökat kraftigt bland bilhandlare under 2024, men än så länge handlar det mestadels om ganska små fristående aktörer som handlat med begagnade bilar. Inte så sällan ligger mystiska omständigheter bakom, där är innehavarna försvunnit utomlands strax innan konkursen. 

De stora seriösa aktörerna har haft ett otroligt tufft år, men klarat sig hyfsat än så länge. Är krisen över? Tyvärr tror jag att det är för tidigt att blåsa faran över. Många sitter med stora lager av elbilar som kommit tillbaka från rabatterade privatleasingkampanjer. Nu måste bilarna säljas och förlusterna realiseras. Tesla har dessutom tvingat många handlare att sälja bilar med nollränta eller ränterabatter. Det innebär stora subventioner som ska betalas och den skrala lönsamheten pressas ytterligare. Handlare jag pratat med tror inte på någon snabb vändning för 2025, men kanske kan räntesänkningar lätta bördan något.  

Kinesiska elbilar var ingen succé i Europa under 2024. Det kom till och med uppgifter om att de möglade i hamnarna.

Att kinesiska bilar krossar den europeiska bilindustrin har skrivits så många gånger under 2024 att det blivit en sanning. Men när det gäller Europamarknaden stämmer det inte. Redan innan strafftullarna införts hade försäljningen för nya kinesiska bilmärken börjat gå ner i Europa. Stora aktörer som Volkswagen och Toyota har istället ökat i Europa i år. Många bilköpare börjar inse att många av den nya bilmärkena inte riktigt håller måttet. De tas fram snabbare än europeiska bilar och är ofta inte tillräckligt utprovade för våra förhållanden. Det kinesiska genombrottet i Europa ser ut att dröja tills de etablerat fabriker här. 

Ett mycket större hot för biltillverkarna är att köparna på världens största bilmarknad Kina vänder europeiska märken ryggen. Flera europeiska tillverkare har tvåsiffriga minskningar i Kina i år. Inget talar för att det ska vända snabbt 2025. Det finns stor risk att det blir ännu värre. Något som pressar lönsamheten enormt hos Audi, BMW, Mercedes, Porsche och Volkswagen.

Fler dramatiska jobbslakter kommer tyvärr att följa. Volkswagens enorma sparpaket där 35 000 jobb försvinner lär bara ha varit början. Volvo Cars har ännu så länge gått mot strömmen och ökat kraftigt i Europa, även om de också minskat med nio procent i Kina. Risken är stor att 2025 blir ett betydligt tuffare år för Volvo. Volvo Cars vd Jim Rowan har redan varnat för att hyperkonkurrens väntar när tillverkarna inte får bilarna sålda i Kina.

Ovanpå krisen i Kina är biltillverkarna tvingade av EU att nästan fördubbla sin andel elbilar i Europa under 2025. Annars väntar böter på 160-180 miljarder kronor, enligt bilindustrin, även om miljöorganisationer ifrågasätter den enormt höga siffran. Flera biltillverkarna kommer att tvingas sälja elbilar med förlust eller betala andra märken för utsläppsrättigheter. Att tvinga bilköparna att köpa elbilar de ännu inte är mogna för kommer att bli smärtsamt. Jag skulle inte bli förvånad om EU tvingas backa från de nya reglerna när 100 000-tals jobb står på spel.

Flera biltillverkare balanserar på slak lina. Allra värst är krisen för europeiska Ford och Stellantis med märken som Citroën, Peugeot, Opel, Fiat och Alfa Romeo. Ford har minskat med 14 procent i Europa under 2024 och efter nyår läggs Ford Focus ner till förmån för nya elbilsmodeller som hittills inte gjort succé. Fiat har tappat var femte köpare i Europa under 2024 och biljätten Stellantis har enorma utmaningar framför sig. Både de och flera andra tillverkare kommer att behöva göra drastiska åtgärder under 2025 för att inte hamna i akut kris. 

Räkna med att 2025 blir ett dramatiskt ödesår för både biltillverkare och bilhandel. De som får betala det högsta priset kommer vara 100 000-tals anställda hos biltillverkare och underleverantörer. Bilköparna kan däremot bli vinnare med billigare elbilar och handlare som tvingas dumpa ut lager till nollräntor.
LÄS MER: