“Den roligaste Porschen någonsin”

Vilken Porsche-modell är tidernas roligaste att köra? Motorjournalisten Mat Watson har svaret:
– Den här nya Spyderversionen av Porsche 718 Boxster är helt fantastisk. En sann sportbil där alla detaljer är perfekta. Jag kan helt enkelt inte låta bli att le när jag kör, säger han.
Se hans entusiastiska recension här.

Mat Watson gör bilrecensioner på uppdrag av den brittiska bilsajten Carwow, som vill sälja så många fordon som möjligt. Men med förvånansvärt ärliga och uppriktiga genomgångar av nya bilar har Mat Watson kunnat behålla sin integritet ganska intakt – och han har många tittare på Youtube.
Det är däremot ingen hemlighet att Mat Watson gillar Porsche, han äger nämligen en äldre 911 sen flera år tillbaka. Och då är en hyllning av Porsche inte så anmärkningsvärt kanske?
Jo, om man anser att den här nya Spyderversionen av Porsche Boxster är den roligaste bil som Porsche har skapat. Det finns ju en del modeller som kandiderar på kungatiteln.

– Den här bilen är visserligen tredje generationens Boxster, men den första som byggts av Porsches motorsportavdelning. Under skalet är det här faktiskt samma bil som Cayman GT4 och har tack och lov fått en sexcylindrig motor som är kraftfull, 420 hästkrafter och ett vridmoment på 420 Nm, säger han och ler saligt medan han rattar bilen i kurvorna och testar bilens prestanda. 
– Förlåt mig, jag är upptagen med att bara njuta, säger han.
Han kör på tvåans växel och kommer upp i 136 km/h – och kan inte låta bli att skratta igen.

GTS-motorn imponerar med sina kraftreserver och snabba gasrespons – den varvar utan ansträngning till 7 800 varv per minut. Och sportavgassystemet, med s k dynamisk ljuddämparkontroll, får Watson att njuta av den sexcylindriga boxermotorns mäktiga ljud.
– Jag vill såklart rekommendera alla som ser det här programmet att köpa bilen, men vänta inte för länge. Det finns inte alltför många exemplar av den här fantastiska modellen.

Har bilen verkligen inga svagheter? Nja, snarare irritationsmoment, enligt Mat Watson:
– Som tygtaket. Det tar en rejäl stund att fälla upp och ner och när man är klar så kommer solen garanterat fram igen.
Man får mycket bil för pengarna – ca 900 000 kronor i Sverige – men Watson tycker att alla tillval är ganska dyra. Och det finns väldigt många tillval.
– Den bil som jag testar kostar nästan 1,3 miljoner kronor.
Men då får man ju Porsches roligaste bil någonsin.

MEST LÄSTA

Senaste nytt

Tester