En verkstad i New York ska se till att 3 300 Fisker-elbilar hålls kvar på vägarna. Verkstaden har ett stort reservlager med delar från trasiga elbilar och har själva börjat tillverka egna delar.
– Jag känner mig lyckligt lottad att jag får vara den som arbetar med American Lease, säger verkstadsägaren Roni till Insideevs.
Efter ett otroligt stormigt första halvår av 2024 ansökte Fisker i USA till slut om konkurs i juni. Ungefär en månad efter det köptes cirka 3 300 osålda Fisker Oceans av biluthyrningsföretaget American Lease, som är baserat i New York. I dag hyr de ut elbilarna som taxibilar till Uber och Lyft. Men livet för en taxi i “The Big Apple” är inte lätt med gropiga och ojämna vägar och eftersom Fisker gått i konkurs går det inte att få någon hjälp därifrån ifall någon av bilarna skulle gå sönder. American Lease har därför hittat en lösning på problemet.
Vid verkstaden BHP i Bronx står nämligen ett stort antal Fisker Oceans i alla möjliga typer av skick. Av de över 3000 elbilarna som biluthyrningsföretaget köpte av Fisker så fungerade inte alla, och därför skickade American Lease en del av bilarna till BHP. Verkstaden fick sedan uppgiften att samla på sig reservdelar från bilarna så att de fungerande Fisker Oceans ska kunna rulla vidare så länge som möjligt.

BHP har dessutom köpt in reservdelar direkt från Fisker och börjar tillverka egna. Men även om Fisker Ocean har varit en bil som varit inblandad i många olika problem så hävdar BHP:s ägare Roni att ingen av de fungerande bilarna som American Lease har köpt hittills har gått sönder.
– Det har inte inträffat några olyckor än, säger Roni till Insideevs.
Men enligt Roni ska verkstaden idag vara väl förberedd med reservdelar ifall det skulle börja ramla in Ocean-bilar från American Lease. Verkstadsägaren har även fått förfrågningar om reservdelarna från andra håll.
– Jag har fått förfrågningar om delar från privata ägare, men jag har tvingats säga nej till dem, säger han.
Roni menar att American Lease måste komma först och därför vågar han inte chansa. När biluthyrningsföretaget köpte bilarna förra året sa företagets ägare, Josh, att de skulle samarbeta med Fisker Owners Association (FOA) för att få ut reservdelar. Men han var samtidigt tydlig med att de inte skulle kunna göra några affärer med enskilda ägare.
– Jag rekommenderar starkt att alla som äger en Fisker Ocean tar kontakt med FOA och går med i organisationen. Det kommer att vara det bästa sättet att hålla sin bil kvar på vägen, sa Josh då.
LÄS MER:

William Karlsson är examinerad journalist och har bland annat arbetat på Sveriges Radio och Sörmlands Nyheter.