De förlorar mest och minst per såld elbil

De nya elbilstillverkarna bränner miljarder. Polestar är bland de bästa i klassen trots stora förluster. Nu kommer sanningens minut för flera elbilsföretag när siffrorna avslöjas. Carup har granskat hur stora förluster per tillverkad bil start up-företagen gjort. 

Att starta ett nytt bilmärke är bland de svåraste utmaningar du kan ge dig in på. De senaste decennierna är det i stort sett bara Tesla och BYD som lyckats bli lönsamma och livskraftiga på egen hand. Tillsammans står de idag för mer än en fjärdedel av alla elbilar som säljs globalt. 

Ett stort antal uppstickare hoppas bli nästa Tesla och BYD. Men hittills har det varit extremt tufft för de nya spelarna på elbilsmarknaden. Häromdagen kom nyheten att Polestar vill ta in upp till 11 miljarder kronor för att rädda bolaget, och då är Polestar ändå en av de som lyckats bäst. 

Polestars förlust på 3,6 miljarder kronor på ett kvartal och skulder till Volvo Cars kan tyckas vara stora med svenska mått mätt. Men jämfört med andra elbilstillverkare är det peanuts. Foto: Polestar

Inom några veckor kommer de nya aktörerna ha kommit med sina nya kvartalsrapporter. Carup har granskat hur det gått för Fisker, Lucid, Nio, Polestar, Rivian och Xpeng under det senaste kvartalet. Tillsammans förlorade bolagen 53 miljarder kronor på ett enda kvartal. 

Svensk-kinesiska Polestar som är noterade på Nasdaqbörsen var ett av bolaget som klarade sig allra bäst, förlusten per såld bil var i sammanhanget låga 230 000 kronor. Bara Xpeng förlorar mindre, 191 000 kronor. 

Värstingen i klassen är Lucid. För varje elbil som såldes var förlusten 5,9 miljoner kronor. Det må vara ett trubbigt mått, men är samtidigt ganska talande för hur effektiv verksamheten är för stunden och gör det möjligt att jämföra hur långt elbilstillverkarna har kommit i jakten på lönsamhet. Många glömmer att för Tesla tog det 16 år att nå lönsamhet, och det skedde så sent som 2020. 

Men även många traditionella biltillverkare förlorar stort på elbilar. Ford offentliggjorde efter andra kvartalet att de går back 340 000 kronor på varje elbil, totalt 19 miljarder kronor under kvartalet, vilket är mer än Rivian som hade den största förlusten bland start up-företagen. 

Så mycket förlorar de nya elbilsföretagen per såld bil

Xpeng

Antal sålda bilar i Q2: 23,205
Total förlust i Q2: 4200 miljoner kronor
Förlust per såld bil: 191 000 kronor

Polestar

Antal sålda bilar i Q2: 15 765
Total förlust i Q2: 3631 miljoner kronor
Förlust per såld bil: 230 000 kronor

Nio 

Antal sålda bilar i Q2: 23520
Total förlust i Q2:  8169 miljoner kronor
Förlust per såld bil: 347 000 kronor

Fisker 

Antal tillverkad bilar i Q2: 1022*
Total förlust i Q2: 936 miljoner
Förlust per tillverkad bil: 915 000 kronor
*Fisker startade sina leveranser under Q2. 

Rivian

Antal sålda bilar i Q2: 12,640
Total förlust i Q2: 27822 miljoner kronor
Förlust per såld bil: 2,2 miljoner

Lucid 

Antal sålda bilar i Q2: 1404
Total förlust i Q2: 8375 miljoner kronor
Förlust per såld bil: 5,9 miljoner 

Källa: Bolagens kvartalsrapporter

MEST LÄSTA

Senaste nytt

Tester