Därför vägrar Toyota test av vinterräckvidd

Toyota vägrar att vara med i världens största vintertest av räckvidd. De två senaste åren har deras bil kommit sista testet. 
– Eftersom elbilstestet främst fokuserar på räckvidd menar Toyota att det inte ger en heltäckande bild av hur en modern elbil bedöms och används av bilkunder, säger Espen Olsen, kommunikationschef för Toyota Norge till Motor.no

Nya elbilar säljs med räckviddssiffror enligt WLTP som testas fram i 23 plusgrader. Norska NAF och Motor genomför varje år världens största räckviddstest i vinterklimat där ett 30-tal elbilar körs tills batteriet är helt tomt och bilarna dör. Det är ett av få test där bilköparna kan få en uppfattning om hur mycket räckvidd som försvinner på vintern. 

Vid det senaste testet hade Toyotas elbil bZ4X den största avvikelsen mellan WLTP-räckvidd och uppmätt vinterräckvidd med ett bortfall på 35,8 procent. Toyota har gjort flera förändringar av bilens mjukvara och planen var att bilen skulle vara med i testet även i år. Men nu lämnar Toyota walk-over och kommer inte ställa någon testbil till förfogande för testet. De anser att vintertestet spelat ut sin roll. 

Toyota bZ4X hade största räckviddstappet förra året, i år vill Toyota inte vara med.

– Det är anledningen till att Toyota och Lexus inte vill vara med i år. Eftersom elbilstestet främst fokuserar på räckvidd menar Toyota att det inte ger en heltäckande bild av hur en modern elbil bedöms och används av bilkunder. Och i en tidigare diskussion om vintertestet kommenterade NAF själv att det är lätt att vara blind för räckvidd och att räckvidden i dagligt bruk inte är så viktig som man kan få intrycket, säger Espen Olsen, kommunikationschef för Toyota Norge till Motor.no.

Testet uppmärksammas i hela världen och används även av vissa biltillverkare som referens. De ansvariga hos NAF och Motor.no tycker det är märkligt att Toyota inte vill delta. 
– Det är synd att de inte vill vara med. Och jag håller helt med om att det är ett irrelevant test. Samtidigt gör vi ingen slutsats, detta är tänkt som en hjälp till konsumenten. Här kan de få svar på något de inte kan få svar på i bilaffären. Vintertestet är viktigt, det visar hur bilarna gör när det är kallt. Vi vet att bilindustrin själv använder testet, säger Nils Sødal, senior kommunikationsrådgivare på NAF.