Nu har den över 3000 mil långa expeditionen i en Nissan Ariya elbil nått Antarktis. Återigen får äventyrarna kritik för att de laddar elbilen med dieselkraftverk.
– Expeditionsuppdraget handlar om att demonstrera de verkliga egenskaperna hos drivlinor för elbilar och vår Nissan Ariya. Men det är ett personligt mål för oss att hitta ett sätt att minska vår bränsleanvändning i Antarktis, förklarar expeditionen.
Äventyrarna Chris och Julie Ramsey åker från magnetiska Nordpolen till Antarktis i en Nissan Ariya elbil. Resan på omkring 3000 mil har aldrig tidigare gjorts med en elbil och på många platser finns varken laddstationer eller ens el. Till en början hade bilen vindkraftverk på släp, men de fick ändå hjälp av två dieseldrivna Ford F-350 pickuper på magnetiska Nordpolen, något Nissan aldrig berätta i sin externa information. Eftersom det var vindstilla på Nordpolen fick bilen laddas med bensingeneratorer.
Nu har den spektakulära expeditionen nått fram till Antarktis efter att paret korsat Nord- och Sydamerika. En stor bragd att bara komma så långt. De har tagit sig över 15 länder och kört 3380 mil, vilket var mer än de planerat från början.
– Ingen har någonsin gjort detta tidigare, inte ens i en förbränningsbil, och att en elbil är den första i historien att uppnå detta visar bara hur robusta, pålitliga och kapabla elfordon är idag. Elbilar är spännande, roliga att köra och med noll avgasutsläpp är de bättre för planeten och hjälper till att förbättra luftkvaliteten, skriver expeditionen på Instagram.
Äventyrarna har nu vindkraftverket någon annanstans och kör sin Nissan Ariya utan släp på Antarktis. Släpet med vindsnurran har inte setts till på flera månader på bilderna från expeditionen. Den här gången verkar det som expeditionen bestämt sig för att vara mer ärliga än när bilen kördes av den magnetiska Nordpolen.
De gör ingen hemlighet den gång att de har två följebilar från Arctic Trucks, två Toyota Hilux. Det är ett krav för att säkerheten ska kunna upprätthållas vid körningen på Antarktis där förhållandena är extrema. Kanske lite snopet för Nissan att Arctic Trucks inte använder någon av märkets egna modeller, i USA säljs två modeller av Nissans pickuper. Elbilen har dock fungerat fantastiskt bra och hittills klarat temperaturer under 20 minusgrader och hårda vindar.
På Antarktis laddas elbilen dels med utfällbara solceller, dels med ett dieselkraftverk. Den här gången görs det heller ingen hemlighet att bilen måste även laddas med dieselkraftverk. Ännu så länge finns ingen information om hur mycket laddning solcellerna ger på Antarktis. Vissa läsare på Instagram är dock kritiska till att paret laddar elbilen med diesel och undrar var vindkraftverket tagit vägen.
Nu försvarar sig äventyrarna Chris och Julie Ramsey mot kritiken i ett inlägg på Instagram.
– Vår solpanel suger återigen upp den intensiva antarktiska solen. Eftersom det var dagsljus dygnet runt, sken solen fortfarande starkt när vi vaknade och panelerna fortsatte att generera. Medan vi korsar Antarktis testar vi vår hybridladdning av solenergi/generator. Expeditionsuppdraget handlar om att demonstrera de verkliga egenskaperna hos drivlinor för elfordon och vår Nissan Ariya. Men det är ett personligt mål för oss att hitta ett sätt att minska vår bränsleanvändning i Antarktis. Vi har använt det här hybridsystemet några gånger nu och även om det är en prototyptestning för tillfället, minskar det definitivt vår bränsleförbrukning, vilket är positivt. Vi känner att den gör ett ganska bra jobb hittills och är glada över att kunna testa detta prototypsystem.
LÄS MER:
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter