Därför höjdes dieselskatten när bensin sänktes

Därför höjdes skatten på skatten på diesel på nyårsdagen. När de som tankar bensin fick billigare bränsle blev det konstigt nog dyrare att köra på diesel.

Carup berättade idag att bensinpriset sänktes kraftigt vid tolvslaget. De som kör på bensin fick en skattesänkning på 75 öre vid pumpen. På nyårsdagen höjdes dieselskatten däremot med 11 öre, vilket direkt fick genomslag vid pumpen med höjda priser på diesel till 17,85 kronor per liter. Att bensinen sänktes samtidigt som dieseln höjdes beror på att dieselskatten redan ligger nära EU:s tillåtna miniminivå och att regeringen vill ha kvar det lilla utrymmet som finns att sänka dieselskatten.

Det kommer nämligen att hända mer med vårt bränsle under 2025. Den första juli 2025 höjer regeringen nämligen reduktionsplikten på både bensin och diesel från 6 till 10 procent. För att nå EU:s utsläppsmål måste det blandas in mer förnybara drivmedel i bensin och diesel. Den ökade inblandningen av förnybart bränsle i diesel kommer att bli cirka 14 volymprocent, för att nå en CO2-reduktion på 10 procent. 

Regeringen med finansminister Elisabet Svantesson sänkte bensinskatten 75 öre vid tolvslaget samtidigt som dieselskatten gick upp med 11 öre.

Förändringen innebär att själva dieselbränslet blir ytterligare dyrare. Men för att kompensera kommer regeringen att sänka dieselskatten med 40 öre inklusive moms från 1 juli. Då hamnar dieselskatten nere på EU:s miniminivå. Nettoeffekten på priset blir därför liten när bränslet förändras i sommar. En förklaring till att dieselskatten höjdes vid nyår kan vara att regeringen ville ha möjlighet att sänka 40 öre samtidigt som reduktionsplikten träder i kraft. Tidöpartiet gick till val på kraftigt sänkta bränslepriser och minskad reduktionsplikt, och prishöjning av dieseln är en känslig fråga.

En faktor som komplicerar ekvationen är att den nuvarande E10-bensinen redan tidigare nästan var uppe i den tillåtna inblandningen av etanol på tio volymprocent. Det gör att man måste blanda in en större förnybar del i dieseln som kompensation, till exempel RME och HVO, för att kompensera att bensinen inte når upp i 10 procents CO2-reduktion.

– När reduktionsplikten höjs från den första juli 2025 kan denna höjning ske genom inblandning mer etanol upp till tio volymprocent samt av annan biobensin, genom köp av elkrediter eller genom ökad inblandning av till exempel HVO i diesel, sade Viktor Gunnarsson på branschorganisationen Drivkraft Sverige till Carup i december. 

Även bensinen får ytterligare en skattesänkning från 1 juli. Då sänks skatten med ytterligare 40 öre vid pump, utöver dagens sänkning på 75 öre. Det kan betyda att bensinen får ytterligare sänkt skatt, eftersom iblandningen av etanol bara stiger marginellt 1 juli. 
– Bensin har nu sex procent reduktionsplikt. Volymmässigt ger detta en andel uppemot åtta volymprocent etanol, säger Viktor Gunnarsson. 

Enligt Drivmedelslagen är tio procent inblandning av etanol eller likvärdig ersättare maxtaket för bensin. Därför kommer man att kompensera med att blanda in en större andel HVO eller FAME i dieseln. Eventuellt kan elkrediter ge lägre inblandning av biodiesel, men det är för tidigt att veta. Vinnarna i år ser därför ut att vara de som kör på bensin.
LÄS MER:

MEST LÄSTA

[wpp limit=5 range='last7days' order_by='views' thumbnail_width=120 thumbnail_height=120 stats_date=1 stats_date_format='j F Y, H:i' post_html='
  • {thumb}

    {text_title}


    {date}
  • ']

    Senaste nytt

    Tester