Mardrömssiffror: Svenska bilister blir allt sämre på att sköta sina däck. Dyra däck förstörs i onödan.
– Vi har märkt en stor ökning, säger experten Oskar Bech på Däckpartner i Kristianstad.
Allt färre bilägare struntar i att kolla lufttrycket. Det märks inte minst hos däckverkstäderna. Där ser man att slitaget blir allt större.
– Ungefär 80 procent av våra kunder kolla inte lufttrycket mellan skiftena, säger experten.
Tendensen är allt tydligare. Svenska bilister blir allt slarvigare med sina bilar. Det visar sig inte minst på däcken, de blir betydligt sämre omhändertagna nuförtiden.
– Det har blivit allt vanligare att folk struntar i att kolla däcken. Man ser hela tiden en ökning och jag har svårt att förstå varför, säger Oskar Bech.
Man kan göra sig själv en enkel tjänst och hålla koll på sina däck. Annars förstörs däcken i onödan. Med rätt lufttryck håller de längre och du behöver inte slänga pengarna i sjön.
– Om man har dåligt däcktryck så slits däcket mer och ojämnt. Samtidigt ökar bränsleförbrukningen och man förlorar pengar, säger Oskar Bech.
Många bilister har ingen aning om hur ofta däcken behöver kontrolleras. Experten Oskar Bech tycker det är viktigt att informera allmänheten om detta.
– Förr sa man att däcken skulle pumpas lika ofta som när man tankar. Men jag skulle vilja säga att i alla fall en gång i månaden, säger Oskar Bech.
Däck är inte så täta som vi tror. Även gummi har sina brister. Dessutom kan en rad olika omständigheter påverka trycket i däcken. Rätt tryck i däcken kan fördubbla livslängden. Om alla i Sverige körde med rätt lufttryck skulle miljön slippa 72 000 ton koldioxid per år, uppger Däckrazzia.
– Man ska tänka på att däcken läcker luft hela tiden. Därför är det viktigt att passa på att kolla lufttrycket om man ändå är på macken. Då gör man sig själv en tjänst och däcken håller längre, säger experten.
Under vintern kan temperaturen växla hastigt. Från plusgrader ena dagen, till bitande kyla med minus tio på termometern dagen efter. Det påverkar lufttrycket i dina däck. Många som har bilar med däcktrycksövervakning har märkt att bilen varnar då.
– Om temperaturen växlar hastigt kan man inte göra så mycket åt saken. Det är bara att finna sig i det, men det går alltid att åka till macken och kolla lufttrycket, säger Oskar Bech.
Var du pumpar spelar roll. Tänk på att temperaturskillnader gör stor skillnad. Därför har experten ett viktigt råd. På sommaren bör du inte pumpa direkt när du kört och däcken är heta.
– Däcken ska pumpas utomhus i den temperatur som det är. Pumpa aldrig inomhus, om det är kallt ute tappar du ett halvt kilo direkt, säger Oskar Bech.
Många tittar i bilens handbok för att ta reda på vilket tryck det ska vara i däcken. Det är också vanligt att det finns en dekal på dörrstolpen eller insidan av tanklocket. Ofta är trycket angivet som ett intervall beroende på hur mycket bilen är lastad.
– Det som står i bilens handbok är vad biltillverkaren tycker att ditt däck behöver. Man kan lägga sig i det högre intervallet, då sparar man på däcket, säger Oskar Bech.
Här bjuder Oskar Bech på ett gammalt knep som han använt när det är svårt att hitta rekommenderat tryck. Detta har han aldrig tidigare avslöjat för någon. Men använd det på egen risk.
– Jag har en tumregel som vi aldrig nämnt tidigare. Man kan se på däckens tum. Om det står 17 tum, då kan man byta ut ettan till en tvåa och pumpa till 2,7, avslutar experten.
LÄS MER:
Andreas Jemn är journalist och författare.