Clarkson hyllar bensin-Volvon i nytt test: ”Perfekt”

Den är 10 år gammal, har en bensinmotor och ska ersättas av en elbil. Ändå hyllar Jeremy Clarkson trotjänaren Volvo XC90 efter att ha testat en bensinsversion av lyxmodellen. 
– Jag tillbringade lång tid med att försöka hitta något irriterande eller undermåligt men jag kunde bara inte. Bortsett från det obevekliga plingandet, så klart, men det är ett statligt krav nuförtiden, skriver Jeremy Clarkson. 

Snart har 10 år har hunnit passera sedan Volvo premiärvisade nya XC90 på Artipelag i slutet av augusti 2014. Modellen lever än idag och få bilmodeller har väl klarat tidens tand bättre? Nästan alla bilar som såldes 2014 är idag nedlagda, men Volvon känns förvånansvärt fräsch i sin design. När den kom för 10 år sedan var det en revolution för Volvos varumärke och fick märket att ta ett stort steg framåt, både på premiumskalan och prismässigt. 

Nu får modellen sägas leva lite på övertid fram till att Volvo lägger ner förbränningsmotorer, men köparna vägrar att överge XC90. Volvo har tagit fram den elektriska efterträdaren EX90, som dock är kraftigt försenad. Faktum är att försäljningen av den gamla XC90 ökar. Modellen väntas sälja i närmare 100 000 exemplar i år, vilket gör den till en enorm kassako för Volvo Cars.

En av XC90-modellens största fans är Jeremy Clarkson, som ägt flera exemplar sedan den första modellen kom 2002. Nu har han återigen testat bilen i det allra senaste utförandet. Clarkson är numera bonde och gör enorm succé i programmet ”Clarkson’s Farm”, som kan sägas vara en brittisk motsvarighet till ”Mandelmanns gård” på crack. Nu har han testat Volvo XC90 i tidningen The Times.

– Man kunde nästan övertyga sig själv om att det var en svensk Range Rover. Men det var det inte. Det var en skolskjutar-låda. En jävligt smart sådan med faktisk plats för sju människor och deras hundar, och alla insvepta i en hud lika ogenomtränglig som en ubåtsbunker, skriver Clarkson om sina första XC90-bilar i The Times.

Nu valde han att testa mellanmodellen B6 utan laddhybridsystem. Bilen har ren bensindrift, så när som på en minimal 48-volts hjälpmotor i mildhybridsystemet. Jeremy Clarkson valde bort laddhybriden då han tyckte den verkade ”onödig och dyr”.
– Den har en turboladdare, en kompressor och 48 volt, och den fungerar väldigt bra, skriver Clarkson. 

Ska man tro Clarkson verkar det dumt av Volvo att lägga ner modellen om några år och ersätta den med en elbil. Hans enda invändningar är emot toppfartsspärren på 180 km/h och bilens plingande fartvarnare, något den delar med alla nya bilar numera. 
– Så ja, även om det är troligt att XC90 har förgiftat nästa generations sinne till att tro att bilar borde vara förnuftiga, så måste jag erkänna att om det är så de måste vara nu, är den senaste inkarnationen helt perfekt, skriver stjärnan. 
LÄS MER: