Christer fick punktering – då lappades bilen

Christer fick punktering och tvingades lämna bilen. När han kom tillbaka möttes han av en gul lapp. Nu vill han ta strid mot parkeringsindrivaren.
– Jag kunde inte ställa mig på någon annan plats, säger han.

I våras var Christer ute på en tur i Göteborg. Han var nästan klar med allt när eländet knackade på vindrutan. 
– Jag hjälpte en bekant med några ärenden och använde hans bil. Det var vid Ringömotet i Göteborg och jag märkte att något var konstigt med bilen.

Christer blev lite bekymrad. Samtidigt är han van vid bilar och inte rädd för att kavla upp ärmarna. Därför letade han snabbt upp det bästa stället att ställa sig på.
– Där finns en nedlagd bensinstation som i dag är en automatstation. Där parkerade jag och tittade efter. Det var punktering och jag skulle börja skifta däck, men så saknades det några grejer.

Christer förstod att det skulle bli krångligare än tänkt. Han stod mitt i betongspenaten och behövde lite snabb assistans.
– Då ringde jag till min vän som kom dit, vi konstaterade att det behövdes fler verktyg och skyndade oss till en verkstad som låg några kilometer bort. Det hela gick väldigt snabbt.

Väl tillbaka från verkstaden var de båda vännerna beredda på hjulskifte. Då fick de nästa otrevliga överraskning. 
– När vi kom tillbaka hade vi fått parkeringsböter, det satt en gul lapp på rutan som var utfärdad bara några minuter efter att vi kommit tillbaka.

Juristen Stefan Wahlberg är expert på parkeringsböter. Han öppnar för att en punktering i undantagsfall kan ge chans att få en parkeringsböter hävd.

Christer blev förbaskad och ville genast tala med parkeringsbolaget. 
– Det fanns ett telefonnummer som man kunde  ringa. Det gick till något som hette Restia. Jag ringde det direkt och det svarade en trevlig tjej. Hon hade redan fått bilderna på bilen och där hade parkeringsvakten suddat ut däcken.

Kvinnan som svarade förstod deras belägenhet. 
– Men hon såg att bilen lutade till höger och förstod att vi hade fått punktering. Hon tyckte inte att vi skulle ha böter.

Vi tog upp fallet med parkeringsexperten Stefan Wahlberg. Christer och hans vän sitter i en lite klämd situation. När det handlar om parkeringsböter på privat mark finns det inget i lagen som ger den drabbade rätt på grund av omständigheterna. 

– I många fall som jag känner till så har liknande situationer dock resulterat i att betalningsansvaret har undanröjts utifrån allmänna principer eller, om man så vill, vanlig moral och sunt förnuft. Det förutsätter dock att det inte råder någon tvekan om att fordonet faktiskt har varit obrukbart och att felparkeringen har avhjälpts på effektivast möjliga sätt, säger han. 

Christer och hans vän har ändå bestämt sig för att försöka få rätt. 
– Nu har det kommit ett beslut på överklagandet från Hojab. Men man vill heller inte få bekymmer i framtiden, säger Christer.

Stefan Wahlberg ger honom ett lugnande besked.
– Om man driver en kontrollavgift till domstol är det civilrättsligt. Skulle man förlora där är det enda man riskerar att få betala böterna samt en avgift på ungefär 900 kronor. Man behöver inte stå för motpartens kostnader, säger Stefan Wahlberg. 
Den informationen väcker stridsivern hos Christer.
– Nej, det visste jag inte. Men det kan vara bra att veta, säger Christer.

Stefan Wahlberg medger att fallet är klurigt. Det finns en chans att Christer och hans vän kan få rätt. 
– Ett driftsstopp, motorhaveri eller annan orsak som gör att fordonet är uppenbart obrukbart kan i undantagsfall innebära att betalningsansvaret kan undanröjas under förutsättning att föraren har gjort allt som kan förväntas av henom för att snabbast möjligt, säger han. 

Vi tog upp saken med Hojab.
– Ni vet att vi inte kommenterar enskilda ärenden, säger Emma Haversten, jurist på Svea Ekonomi som äger indrivningstjänsten Hojab.
LÄS MER:

Dela med dig av Carup

Senaste nytt