Ett tyskt räckviddstest avslöjar chocksiffror. En elbil hade ett bortfall i räckvidd på 53,8 procent. Nollgradig temperatur och motorväg får räckvidden att rasa.
Under vintertid görs det flera räckviddstester på elbilar för att se hur lång räckvidd de har i vinterförhållanden. Norska NAF och tidningen Motor utförde nyligen världens största räckviddstest där de körde 24 elbilar tills de dog. Årets vinnare i testet blev Polestar 3 som fick det bästa resultatet någonsin och hade bara en avvikelse på 5 procent. Lika bra gick det inte för Peugeot E-3008 som hade den största avvikelsen med 32 procent. Men ett nytt tyskt räckviddstest avslöjar elbilarnas svaga punkt när termometern faller.
Tyska bilistorganisationen ADAC ville se hur olika elbilar klarar sig i höga hastigheter och kyliga temperaturer, vilket är väldigt ogynnsamma förhållanden för elbilar. Därför bestämde de sig för att simulera i en klimatkammare hur långt 25 modeller med en WLTP-räckvidd på mer än 50 mil klarade en resa på 58 mil, som endast kördes på motorvägar, samtidigt som temperaturen låg på 0 grader Celsius.
De officiella WLTP-siffrorna som bilen säljs med tas fram i 23 plusgrader, men resultatet från ADAC:s test är minst sagt chockerande. Av alla bilar i testet var det enbart Mercedes EQS som klarade hela resan utan att behöva ladda och hade då en räckvidd på 18 km kvar. Sju bilar klarade resan på ett stopp och nio elbilar krävde två stopp, men för åtta modeller krävdes hela tre stopp för att klara resan.
– Ja, batteristorleken spelar en stor roll. Men inte bara. Faktum är att Mercedes räckvidd också är stor eftersom Mercedes EQS har lägst bränsleförbrukning, skriver ADAC.
Den modell som fick bäst resultat i testet var Nio ET 5, som bara hade en avvikelse på 20,9 procent. Tvåa kom Porsche Taycan som lyckades köra 50 mil och hade en avvikelse på 24,5 procent. Tesla Model 3, som lyckats bra i andra tester, kom på en tionde plats med ett tapp på räckvidden av 39,8 procent.
När det kommer till testets förlorare är det ett chockerande resultat. Allra sämst gick det för Toyota BZ4X, som hade den största avvikelsen med 53,8 procent. Annars hade både Volvo EC40 och MG4 en avvikelse på mer än hälften av sin WLTP-räckvidd.
Så lång räckvidd hade 25 elbilar i vintertestet
Bilarna är rankade efter lägsta avvikelsen jämfört med officiell WLTP-räckvidd
Bilmodell | Officiell räckvidd enligt WLTP | Uppnådd räckvidd | Avvikelse, % |
Nio ET 5 | 532 | 421 | -20,9 |
Porsche Taycan | 667 | 504 | -24,5 |
Mercedes-Benz EQS 450+ | 817 | 582 /18* | -26,6 |
Audi S e-tron GT | 605 | 398 | -34.3 |
BMW iX xDrive50 | 633 | 413 | -34,8 |
VW ID.7 PRO S | 700 | 436 | -37,8 |
Lotus Emeya | 540 | 335 | -38 |
Lucid Air Grand Touring | 839 | 518 | -38,3 |
Nissian Ariya 87 | 516 | 314 | -39,2 |
Tesla Model 3 | 702 | 423 | – 39,8 |
Kia EV3 | 586 | 350 | -40,3 |
GWM ORA 07 | 520 | 304 | -41,6 |
Xpeng G6 | 570 | 325 | -43 |
Hyundai Ioniq 6 | 614 | 344 | -44 |
Skoda Enyaq | 566 | 316 | -44,2 |
Polestar 2 | 632 | 349 | -44,8 |
Cupra Born | 594 | 325 | -45,3 |
Genesis GV60 | 517 | 278 | -46,3 |
Ford Capri | 627 | 332 | -47,1 |
Renault Scenic E-Tech | 594 | 314 | -47,2 |
BYD Seal | 570 | 294 | -48,5 |
Peugeot e-3008 | 518 | 263 | -49,3 |
Volvo EC40 | 569 | 285 | -50 |
MG 4 | 520 | 254 | -51,2 |
Toyota BZ4X | 504 | 233 | -53,8 |
Källa: ADAC
LÄS MER:
William Karlsson är examinerad journalist och har bland annat arbetat på Sveriges Radio och Sörmlands Nyheter.