Så mycket räckvidd försvinner i 0° på motorväg

Ett tyskt räckviddstest avslöjar chocksiffror. En elbil hade ett bortfall i räckvidd på 53,8 procent. Nollgradig temperatur och motorväg får räckvidden att rasa.

Under vintertid görs det flera räckviddstester på elbilar för att se hur lång räckvidd de har i vinterförhållanden. Norska NAF och tidningen Motor utförde nyligen världens största räckviddstest där de körde 24 elbilar tills de dog. Årets vinnare i testet blev Polestar 3 som fick det bästa resultatet någonsin och hade bara en avvikelse på 5 procent. Lika bra gick det inte för Peugeot E-3008 som hade den största avvikelsen med 32 procent. Men ett nytt tyskt räckviddstest avslöjar elbilarnas svaga punkt när termometern faller.

Tyska bilistorganisationen ADAC ville se hur olika elbilar klarar sig i höga hastigheter och kyliga temperaturer, vilket är väldigt ogynnsamma förhållanden för elbilar. Därför bestämde de sig för att simulera i en klimatkammare hur långt 25 modeller med en WLTP-räckvidd på mer än 50 mil klarade en resa på 58 mil, som endast kördes på motorvägar, samtidigt som temperaturen låg på 0 grader Celsius. 

Elbilarna med längst räckvidd från 25 olika märken med en WLTP-räckvidd på minst 500 kilometer testades. För att objektivt kunna jämföra alla elbilar med varandra ägde räckviddstestet rum i ”ADAC Electromobility Test Laboratory” vid en genomsnittlig utetemperatur på 0 °C. En rutt från München till Berlin simulerades: ADAC registrerade rutten över motorväg A9 under en riktig körning och importerade den till testbänken – inklusive lutningar, nedgångar och realistisk trafik. Alla fordon fick klara exakt samma hastigheter och yttre påverkan som trafik, vind, väder eller trafikstockningar. Foto: ADAC

De officiella WLTP-siffrorna som bilen säljs med tas fram i 23 plusgrader, men resultatet från ADAC:s test är minst sagt chockerande. Av alla bilar i testet var det enbart Mercedes EQS som klarade hela resan utan att behöva ladda och hade då en räckvidd på 18 km kvar. Sju bilar klarade resan på ett stopp och nio elbilar krävde två stopp, men för åtta modeller krävdes hela tre stopp för att klara resan.
– Ja, batteristorleken spelar en stor roll. Men inte bara. Faktum är att Mercedes räckvidd också är stor eftersom Mercedes EQS har lägst bränsleförbrukning, skriver ADAC. 

Den modell som fick bäst resultat i testet var Nio ET 5, som bara hade en avvikelse på 20,9 procent. Tvåa kom Porsche Taycan som lyckades köra 50 mil och hade en avvikelse på 24,5 procent. Tesla Model 3, som lyckats bra i andra tester, kom på en tionde plats med ett tapp på räckvidden av 39,8 procent.

Testet gjordes i ett tyskt laboratorium. Foto: ADAC
Toyota bZ4X tappade mest.

När det kommer till testets förlorare är det ett chockerande resultat. Allra sämst gick det för Toyota BZ4X, som hade den största avvikelsen med 53,8 procent. Annars hade både Volvo EC40 och MG4 en avvikelse på mer än hälften av sin WLTP-räckvidd.

Så lång räckvidd hade 25 elbilar i vintertestet

Bilarna är rankade efter lägsta avvikelsen jämfört med officiell WLTP-räckvidd

BilmodellOfficiell räckvidd enligt WLTPUppnådd räckviddAvvikelse, %
Nio ET 5 532421-20,9
Porsche Taycan667504-24,5
Mercedes-Benz EQS 450+817582 /18*-26,6
Audi S e-tron GT605398-34.3
BMW iX xDrive50633413-34,8
VW ID.7 PRO S700436-37,8
Lotus Emeya540335-38
Lucid Air Grand Touring839518-38,3
Nissian Ariya 87516314-39,2 
Tesla Model 3702423– 39,8
Kia EV3586350-40,3
GWM ORA 07 520304-41,6
Xpeng G6570325-43
Hyundai Ioniq 6614344-44
Skoda Enyaq 566316-44,2 
Polestar 2632349-44,8 
Cupra Born 594325-45,3
Genesis GV60517278-46,3
Ford Capri 627332-47,1
Renault Scenic E-Tech 594314-47,2 
BYD Seal570294-48,5
Peugeot e-3008518263-49,3 
Volvo EC40 569285-50
MG 4 520254-51,2
Toyota BZ4X504233-53,8

Källa: ADAC
LÄS MER: