Mardrömsnota från verkstaden: 350 000 kronor. Varnar för äldre begagnade elbilar.
– Läs det här om du ska köpa en äldre elbil, skriver norska Tidningen Motor.
En man från Tromsö fastnade vid en bilannons. Det var bilfirman Autoportal i Trondheim som sålde en Volkswagen e-Golf från 2016. Elbilen påstods vara i fint skick och hade bara gått 8750 mil. Dessutom medföljer en utmärkt servicedokumentation.
Mannen från Tromsö kände för att vara lite äventyrlig. Han litade på handlaren och slog till utan att titta på bilen. Priset var 139 000 kronor. Några veckor senare anlände den med fartyg hem till honom. Då såg han att den hade mer rost och lackskador än vad som nämnts i annonsen.

Det var bara ett skönhetsfel. Irriterande men inte livshotande på något sätt. Han började köra med sin bil. Och efter bara ett par månader fick han problem med batteriet. Mannen vände sig då till en verkstad som konstaterade att det läckte in vatten och var fel på strömstyrenheten.
Mannen lät också den norska motororganisationen NAF titta på bilen. De slog fast samma sak att både bilen och batteripaketet var anfrätta av rost. Och att det dessutom var fel på battericellerna efter läckage som gjorde den svår att ladda. I augusti förra året blev problemen värre. Bilen gick inte längre att använda och en verkstad gav bilägaren en offert på 350 000 kronor för att laga felen. Då blev bilägaren rasande och vände sig till domstol.
Tingsrätten ger bilägaren delvis rätt. Handlaren hade sålt en bil som inte uppfyllde löftena i annonsen. Samtidigt finns det omständigheter som krånglade till fallet.
– När batteriet slutade laddas var bilen mer än åtta år gammal. Bilen såldes ursprungligen med en garantitid på batteriet på åtta år, skriver domstolen.
Bilägaren kan inte använda sin e-Golf. Han vill häva köpet. Det håller inte tingsrätten med om. Enligt dem är bilen så gammal att han inte har rätt till detta.
– Domstolen utgår därför från att köpare löper en viss risk för batterifel efter att garantitiden på åtta år har löpt ut. En batteritid på mer än 10 år kan inte sägas vara en berättigad förväntan för köpare av en bil i detta bilsegment, skriver tingsrätten.
Domstolen gav mannen ett mardrömsbesked. Han får visserligen 30 000 kronor i ersättning av bilhandlaren för batteribyte. Däremot måste han själv betala sina rättegångskostnader. Och de överstiger skadeståndet.
LÄS MER:

Andreas Jemn är journalist och författare.














