Chockhöjda böter för fel däck

Chockhöjda böter för däckfusk. Nu blir det dyrare för dem som struntar i att skifta till vinterdäck eller kör för länge på dubben.
– Om man tittar mot Skåne är det en del som struntar i att skifta, säger Lasse Dahlqvist, expert på Däckspecialisternas Riksförbund.

Åklagarkammaren har gått ut med en höjning av böter. För bilister som struntar i att skifta till vinterdäck kommer det att kosta 2000 kronor från 21 februari.
– Nu införs även här en differentiering av botbeloppen så att de bättre överensstämmer med bestämmelsen i trafikförordningen och verkliga risker i trafiken, säger kammaråklagare Johan Bülow.

Tidigare kostade det 1200 kronor om man inte skiftade till vinterdäck inför den första december. Men från och med nu kommer böterna att gå upp med hela 800 kronor. En nätt höjning på 67 procent.
– Jag har hört diskussionen, men visste inte att det var klart. Men den lägre siffran har varit i väldigt många år, det är därför inte konstigt att man justerar den efter inflationen, säger Lasse Dahlqvist.

Bara 60 procent av svenskarna har koll på vilka datum det är lagstadgat med vinterdäck.

Samtidigt visar en undersökning från Trygg Hansa att 40 procent av svenskarna inte vet vilka datum som vinterdäck är lagstadgade.
– Om alla hade lite framförhållning behöver det inte bli sådana köer till bilverkstäderna när det börjar snöa, säger Lasse Dahlqvist.

Men däckbranschen tycker ändå inte att frågan är ett jätteproblem.
– Om man tittar ner mot Skåne så är det en hel del som inte byter till vinterdäck. Men om man lyfter blicken upp mot Norrland så är det inget bekymmer. Där går det inte att ta sig fram utan rätt däck, säger Lasse Dahlqvist. 

Han pekar mot södra Skandinavien. Där är vintrarna ofta milda och många bryr sig inte om att skifta till vinterdäck. Även turister från andra EU-länder utgör ett problem när de kommer med sommardäck till ett vintrigt Sverige. 
– I Danmark har man också haft en del problem med detta. Där finns det heller inget lagtvång om att skifta till vinterdäck. Sedan åker de över bron och har felaktig utrustning, säger Lasse Dahlqvist.

För däckbranschen har det här inte varit en stor fråga. Istället driver de en annan sak som skulle göra stor skillnad för alla som arbetar med däck. 
– Vi har varit mer aktiva i frågan om att förlänga perioden på våren för att göra arbetet säkrare för däckverkstäderna, nu har man väldigt kort tid på sig att skifta däck och det blir långa köer, säger Lasse Dahlqvist. 

Vinterdäck 1 december–31 mars

Från den 1 december-31 mars ska personbil klass I, personbil klass II, lätt lastbil, tung lastbil, tung buss och lätt buss samt släpvagnar som dras av sådana fordon, vid färd på väg vara försedda med vinterdäck eller likvärdig utrustning när vinterväglag råder. Kraven gäller även utlandsregistrerade fordon. Vinterdäck kan vara dubbade eller dubbfria. Exempel på likvärdig utrustning är snökedjor eller sandspridare.

Definitionen av vinterväglag

Vinterväglag råder när det finns snö, is, snömodd eller frost på någon del av vägen. Polisen avgör om det råder vinterväglag på platsen där du befinner dig.

Dubbdäck 1 oktober–15 april

Det är tillåtet att använda dubbdäck under perioden 1 oktober–15 april. Om det är eller befaras bli vinterväglag får du använda dubbdäck även annan tid.
Om bilar med en totalvikt upp till 3500kg har dubbdäck måste också en släpvagn som är kopplad till bilen ha dubbdäck vid vinterväglag. Detta gäller även om fordonet är undantaget från kravet på vinterdäck. Har bilen odubbade däck får släpvagnen ha antingen dubbade eller odubbade vinterdäck. Det får inte finnas både dubbade och odubbade däck på fordonet.
Dubbdäck på tunga fordon måste alltid sitta på samma axel.
Källa: Transportstyrelsen
LÄS MER: