Chockhöjd privatleasing – våg av anmälningar från besvikna bilister

En våg av anmälningar mot privatleasing har kommit in till Konsumentverket. Många klagar nu på att månadsavgiften de trodde var fast har chockhöjts. 
– Senaste fakturan var 900 kronor högre, hade jag vetat det hade jag aldrig gått in i avtalet skriver en kund som fått en höjning på mer än 25 procent.. 

Privatleasing har blivit en succé på bilmarknaden och står idag för omkring 60 procent av de privata nybilsaffärerna. Många har lockats av att de trodde månadsavgiften var fast och hoppats på ett tryggt och bekvämt bilägande.

Men många kunder verkar inte ha läst det finstilta i leasingkontrakten. De flesta avtal innehåller en klausul som ger leasinggivaren rätt att höja avgiften om räntan går upp. I takt med att Riksbanken har chockhöjt styrräntan har också räntan på privatleasing gått upp, något som i många fall lett till chockhöjda månadsavgifter. 

Nu har en våg av anmälningar strömmat in till Konsumentverket. Många som tecknat privatleasing har trott att avgiften var fast, och vill nu att Konsumentverket prövar vad som gäller. Carup har tagit del av flera anmälningar mot olika bilmärken. Vissa kunder har fått höjningar av sin månadskostnad med över 25 procent. 

– Jag vill anmäla vilseledande muntlig information från bilsäljaren att leasingavgiften skulle vara fast när den visade sig vara rörlig. Höjningar av hyresavgiften helt utan specifikation och återkommande retroaktiva hyreshöjningar, skriver en kund som fått sin leasingavgift för en Ford Focus höjd med 900 konor till 4466 kronor. 

 En annan bilist vill säga upp sitt privatleasingavta med BMW, nu har månadspriset för avgiften har gått upp med 1000 kronor per månad jämfört med aktuell leasingavgift. 

Ytterligare en kund har fått 500 kronor dyrare leasingpris för en Volkswagen ID.3 och önskar att konsumentverket prövar om leasingavgiften är fast eller rörlig. Kunden menar att avtalet är otydligt och att det inte finns något som tyder på att avtalet skulle vara rörligt 
– Det finns överhuvudtaget inget i Bilaga 1 som skulle ge anledning att misstänka att månadsavgiften skulle vara rörlig. 

Om man läser det finstilta finns dock en klausul som ger Volkswagen rätt att höja avgiften om kunden valt rörlig ränta, något som är svårt att tyda utifrån avtalet. Det finns också en annan klausul som ger rätt till höjningar på grund av ”kreditpolitiska åtgärder”.
LÄS MER: Konsumentverket startar granskning av höjningarna

Så sent som i februari 2022 uttalade Riksbanken att de trodde att nollräntan skulle bestå till 2024 och att inflationen skulle falla tillbaka under 2022. Varken bilföretag eller kunder kunde knappast ana den snabba ränteuppgången. Många har levt i villfarelsen att leasingavgiften skulle vara fast, men i det finstilta i kontrakten finns klausuler som ger bilföretagen rätt att höja avgiften när räntan ändras. Även den som har köpt sin bil med billån har fått se månadskostnaden gå upp i ungefär samma utsträckning som med privatleasing.