Chockerande fel på ny kinesisk bil i krocktest

Nya kinesiska bilen MG 3 drabbades av ett livsfarligt fel i krocktestet. Sätet låsmekanism slutade fungera i frontalkrocken. MG skyllde först på att Euro Ncap gjort fel i testet – men backade. 

Euro Ncaps ingenjörer chockerades av ett allvarligt fel när de utförde ett frontalkrocktest med nya hybriden MG3. De har aldrig tidigare varit med om ett liknande fel sedan Euro Ncap:s 28-åriga historia.
– Ett sådant fel på sätesjusteringen har inte tidigare observerats i Euro NCAP-tester, som har bedömt hundratals personbilar sedan arbetet påbörjades 1997, uppger Euro Ncap

Under frontalkrocktestet upptäckte Euro Ncap:s ingenjörer att förarsätets låsmekanism hade slutat fungera. Det fick sätet att vrida sig på ett livsfarligt sätt. Felet i låsmekanismen gjorde att förarsätet vred sig halvvägs under kollisionen. 

Säteslåset kollapsade i krocktestet. MG påstod först att Euro Ncap gjort fel och inte kontrollerat låsningen, men backade sedan. Foto. Euro Ncap

– Denna rörelse ledde till förhöjda krafter på dockans högra ben, och skyddet för den kroppsregionen bedömdes som “dåligt”. Felet på sätet innebar också att MG inte kunde visa hur väl bilen skulle skydda knän och lårben hos passagerare av olika storlekar eller de som satt i olika positioner, uppger krockinstitutet. 

Ingenjörerna på Euro Ncap kontaktade MG för att rapportera om sin upptäckt. Men MG skyllde på att det låst sätet på ett felaktigt sätt. Men när Euro Ncap krocktestar bilar kontrollerar de altid sätets låsning. Det ingår i standardproceduren. MG valde då att backa. 
– MG har därefter åtagit sig att förbättra designen av sätets låsmekanism för att säkerställa att den förblir robust vid en kollision.

Trots det allvarliga felet ger de bilen fyra stjärnor och drar inte av för felet på låsmekanismen. Men det väcker stora frågor om felet genomgående finns på MG 3. Euro Ncaps programchef Aled Williams rekommenderar ändå bilköpare att överväga andra bilar framför MG 3. De har även anmält bilen till typgodkännandemyndigheter för en eventuell återkallelse. 

– Det är oroande att hitta en bil till salu år 2025 med en grundläggande svaghet i dess sätesspärrmekanism, en viktig del av bilens säkerhetssystem för passagerare. Detta fel har rapporterats till relevanta typgodkännandemyndigheter så att man kan överväga huruvida en återkallelse av fordonet bör utfärdas. Av den anledningen rekommenderar vi att konsumenter överväger alternativ till MG 3 och använder sökverktyget på vår webbplats för att välja de säkraste bilarna som uppfyller deras behov, säger Dr. Aled Williams, programchef Euro NCAP.

Haveriet med säteslåset var inte det enda problemet med MG3. Förutom felet på sätesmekanismen visade det sig att förardockans huvud “bottnade ut” i krockkudden och kom i kontakt med ratten. Det gör att betyget för huvudskyddetnedgraderades till “tillräckligt”.
– Dessa resultat belyser hur till synes små komponentfel kan ha en betydande multiplikatoreffekt på skaderisken, särskilt i små fordon där passagerarutrymmet och energiabsorptionsmarginalerna är mer begränsade.

MG uppger för Euro Ncap att de ska genomföra ändringar av förarsätets låsmekanism från augusti och förarens airbag från oktober. Dessa ändringar kommer dock inte att utföras på bilar som redan levererats till bilköpare. 

– Kinas bilindustri har genomgått en snabb tillväxt, med ett inflöde av nya märken och nya modeller, och nationen blev världens största bilexportör år 2023 och gick därmed om Tyskland och Japan. Många av dessa nya bilar säljs på de europeiska marknaderna. Det skapar fler valmöjligheter för konsumenterna, men å andra sidan behöver de veta att alla bilar de funderar på att köpa är säkra. Vi uppmanar alla biltillverkare att se till att de följer rigorösa utvecklings- och produktionsprocesser, så att de upprätthåller de säkerhetsstandarder som är rådande i Europa, säger Dr. Michiel van Ratingen, generalsekreterare för Euro NCAP.
LÄS MER:

Dela med dig av Carup

Senaste nytt