Sveriges mest sålda elbil kan bli chockdyr att försäkra. En ny jämförelse visar att Tesla Model Y Long Range kan kosta 50 000 kronor om året för upp till 1000 mil hos det dyraste bolaget. Den billigaste elbilen kostar bara en tiondel så mycket.
– Genom att jämföra försäkringar innan köpet kan man spara tusenlappar, säger Åsa Hauer, försäkringsexpert på Zmarta.
Att försäkra en begagnad elbil efter att vagnskadegarantin löpt ut efter tre år kan bli chockdyrt, något Carup uppmärksammat flera gånger. Försäkringsbolagen tillämpar gamla modeller för nya effektstarkt elbilar, något som får sjuka konsekvenser för ägare av många begagnade elbilar. Försäkringsbolagen tycks märkligt nog hålla fast vid gamla modeller som jämställer en motorstark Tesla med en Porsche 911 Turbo.
En ny jämförelse från jämförelsetjänsten Zmarta visar att Sveriges mest sålda elbil, Tesla Model Y Long Range, kostar 50 000 kronor om året att försäkra för en man i 30-årsåldern i bostadsrätt i Stockholm. Genom att jämföra priser går dock kostnaden att pressa ner till 31 500 kronor. Kostnaden kan även skilja stort mellan två elbilar som tycks likvärdiga, så försäkringen är något av ett lotteri. Kostnaden är uträknad för högst 1000 mil, så milkostnaden kan bli chockhöga 50 kronor milen. Vid kortare körsträckor ännu högre.
– Det är lätt att glömma försäkringskostnaden när man köper en ny bil, men den kan variera stort. Två till synes likvärdiga bilar kan innebära helt olika premier. Genom att jämföra försäkringar innan köpet kan man spara tusenlappar, säger Åsa Hauer, försäkringsexpert på Zmarta.
Det finns dock modeller som slipper billigare undan. Företrädesvis är det små modeller med liten motoreffekt. Billigaste helförsäkringen har lilla Peugeot e-208, med en premie på omkring 5000 kronor per år. Men hos det dyraste försäkringsbolaget kan premien för även för den billigaste bilen hamna på 18 000 kronor om året.
– Vår kartläggning visar att skillnaderna mellan både bilmodeller och försäkringsbolag kan vara väldigt stora. Genom att vara aktiv och jämföra kan du spara stora summor, oavsett vilken elbil du kör. Dessutom brukar det löna sig att vara otrogen sitt försäkringsbolag och byta med jämna mellanrum, säger Åsa Hauer på Zmarta.
Liten | |||||
Bilmodell | Årsmodell | Hästkrafter | Räckvidd (km) | Billigast (månad) | Dyrast (månad) |
Peugeot e-208 | 2022 | 136 | 400 | 413 kr | 1 539 kr |
BMW i3 | 2022 | 170 | 312 | 685 kr | 1 494 kr |
Mini Cooper | 2022 | 184 | 229 | 950 kr | 1 978 kr |
Mellan | |||||
Bilmodell | Årsmodell | Hästkrafter | Räckvidd (km) | Billigast (månad) | Dyrast (månad) |
Peugeot 2008 | 2022 | 136 | 330 | 461 kr | 1 555 kr |
Nissan Leaf | 2022 | 217 | 350 | 569 kr | 1 409 kr |
Kia e-Niro | 2022 | 204 | 455 | 598 kr | 1 117 kr |
Volkswagen ID.3 | 2022 | 204 | 390 | 607 kr | 1 159 kr |
MG ZS SUV | 2022 | 156 | 440 | 716 kr | 1 428 kr |
Cupra Born | 2022 | 231 | 375 | 919 kr | 1 331 kr |
Polestar 2 | 2022 | 231 | 515 | 932 kr | 1 723 kr |
MG 5 EV | 2022 | 177 | 320 | 949 kr | 1 417 kr |
Volvo C40 Recharge | 2022 | 408 | 415 | 1 094 kr | 1 651 kr |
BMW i4 | 2022 | 340 | 520 | 1 521 kr | 1 521 kr |
Tesla Model 3 LR | 2022 | 440 | 602 | 2 444 kr | 2 444 kr |
Stor | |||||
Bilmodell | Årsmodell | Hästkrafter | Räckvidd (km) | Billigast (månad) | Dyrast (månad) |
Skoda Enyaq iV | 2022 | 204 | 532 | 742 kr | 1 314 kr |
Volvo XC40 Recharge | 2022 | 231 | 400 | 750 kr | 1 205 kr |
Kia EV6 | 2022 | 228 | 528 | 775 kr | 1 229 kr |
Volkswagen ID.5 | 2022 | 204 | 513 | 793 kr | 1 357 kr |
Volkswagen ID.4 | 2022 | 204 | 516 | 804 kr | 1 450 kr |
Audi Q4 e-tron | 2022 | 204 | 508 | 910 kr | 2 840 kr |
MG Marvel R | 2022 | 288 | 370 | 689 kr | 1 589 kr |
Ford Mustang Mach-E | 2022 | 269 | 440 | 1 182 kr | 1 539 kr |
BMW iX | 2022 | 326 | 372 | 2 054 kr | 2 054 kr |
Audi e-tron | 2022 | 408 | 402 | 2 335 kr | 2 335 kr |
Tesla Model Y LR | 2022 | 514 | 533 | 2 626 kr | 4 141 kr |
Så gjordes undersökningen: Statistiken är hämtad från Zmartas jämförelsetjänst för bilförsäkringar. Prisuppgifterna gäller helförsäkring för en persona (man, 30 år, bosatt i bostadsrätt i Stockholm med en årlig körsträcka på upp till 1000 mil). Försäkringspremier kan emellertid variera kraftigt beroende på en rad individuella faktorer som bland annat bostadsort, årsmodell, skadehistorik med mera.
LÄS MER:
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter