Vad sägs om en bakre stötfångare i plast för 32 000 kronor? Det är vad du kan få betala om du köpt en Hongqi E-HS9 i Norge och behöver byta ut den.
– Vi ser bilar som skrotas trots att de bara har små skador, säger en bildelsexperten.
Många lockas av kinesiska elbilar tack vare deras konkurrenskraftiga pris och generösa utrustningsnivå. Men den som råkar ut för en skada kan få en rejäl chock när det blir dags att byta ut delar. En enkel reparation kan snabbt bli dyrare än väntat, och i vissa fall är reservdelskostnaderna nästan absurda.
Motor.no har kollat närmare på priserna för att reparera kinesiska elbilar och pratat med flera experter, bland annat Karl Morten Dalen vid Grønvolds Bil-Demontering som är långt ifrån förvånad över de skenande priserna.
– Prisnivån har generellt ökat på de flesta bilmärken, men några kinesiska tillverkare, särskilt Hongqi, har priser som är fullständigt sanslösa, säger Dalen.

Ett tydligt exempel är Hongqi E-HS9, en stor och lyxig elbil från Kina. Dalen har gått igenom skadekalkyler och hittat flera prisexempel som kan få vilken bilägare som helst att häpna. En baklucka för 39 000 kronor, en grill för 27 000 kronor, en sidodörr för 44 000 kronor – eller vad sägs om en bakre stötfångare (i plast!) för 32 000 kronor? Det är priser som sticker ut rejält, särskilt när man jämför med andra bilmärken. En sidodörr till en Audi kostar i snitt 26 000 kr, medan en Tesla Model X bakdörr går på 18 000 kr.
De extremt höga priserna skapar oväntade problem för bilhandlare och verkstäder, som ibland tvingas plocka delar från osålda bilar för att kunna serva sina kunder.
– Det är helt vilt. Priserna är så extrema att vissa bilhandlare har börjat plocka delar från osålda Hongqi för att kunna serva sina kunder, säger Karl Morten Dalen.
Hongqis importör försvarar dock prissättningen och menar att det handlar om en exklusiv bil i begränsad upplaga.
– E-HS9 är en premiumbil som inte massproduceras i hundratusentals exemplar. Dessutom använder vi dyrare material som aluminium istället för stål, och fraktkostnaderna har skjutit i höjden de senaste åren, säger marknadsdirektören Hans Petter Aalmo.
Men det är inte bara Hongqi som är drabbat. William Thoresen vid Delespesialisten (som säljer reservdelar till bilar) ser samma trend med generellt stigande priser på bildelar.
– Det har blivit ett turbulent marknadsläge med kraftiga prisökningar. Valutaförändringar, pandemin och andra faktorer har spelat in, säger han.
Skillnaderna mellan olika bilmärken är dock stora. Tyska och japanska tillverkare har ofta lågpriskalkylerade reservdelar eftersom deras bilar är designade för att vara enkla att reparera. Men flera kinesiska bilmärken har både dyra delar och dyra reparationer – det finns dock undantag, där vissa har billigare reservdelar.
Men för andra kan de extremt höga reservdelskostnaderna leda till att vissa bilägare tvingas skrota bilarna istället för att reparera dem.
– Vi ser bilar som skrotas trots att de bara har små skador. Det är för dyrt att laga dem, och en del ägare har till och med restlån på bilarna när de lämnar in dem för skrotning, säger Dalen.
LÄS MER:

Kevin Neemé har dubbla kandidatexamen i journalistik samt medie- och kommunikationsvetenskap från Umeå Universitet. Han har bland annat arbetat som reporter på Sveriges Radio och sportjournalist bland annat på VLT och Örnsköldsvik Allehanda.