En ny kinesisk hybridbil ska kunna köra 100 mil. Men det som verkligen sticker ut är prislappen. Som i svenska kronor inte ens når upp till sexsiffrigt.
Bilen är en Wuling Hongguang EREV, en slags minibuss, som nu går att förbeställas i Kina. Enligt tillverkaren ska hybriden totalt ha en räckvidd upp emot 100 mil. Men det som verkligen stämmer ut är den låga prislappen.
– Förväntningarna är höga på den här modellen, säger en talesperson för SGMW, företaget bakom bilen, till CarNewsChina.
Modellen finns i både fem- och sjusitsiga versioner och storleksmässigt mäter bilen 4,52 meter på längden med en hjulbas på 2,85 meter. Bilen är bakhjulsdriven och har en kombination av en liten elmotor och en 1,5-liters bensinmotor som fungerar som räckviddsförlängare.

Elmotorn ger 101 hästkrafter och 180 Nm i vridmoment, medan bensinmotorn producerar 98 hästkrafter och 125 Nm. Det lilla batteriet på 8,5 kWh ger en elektrisk räckvidd på 50 kilometer enligt CLTC-körcykeln (China Light-Duty Vehicle Test Cycle, en kinesisk teststandard för bränsleförbrukning och räckvidd). När bensinmotorn räknas in blir den totala räckvidden upp till 100 mil enligt NEDC (New European Driving Cycle, en äldre europeisk körcykel som ofta ger optimistiska räckviddssiffror)
Med ett startpris på motsvarande 95 000 kronor så låter det nästan för bra för att vara sant men förbeställningarna har redan börjat i Kina. En annan intressant detalj är att bilen har stöd för snabbladdning, vilket gör att batteriet kan laddas till 80 procent på bara 30 minuter enligt tillverkaren.
LÄS MER:

Kevin Neemé har dubbla kandidatexamen i journalistik samt medie- och kommunikationsvetenskap från Umeå Universitet. Han har bland annat arbetat som reporter på Sveriges Radio och sportjournalist bland annat på VLT och Örnsköldsvik Allehanda.