Chock: Många nya bilar i Sverige släcks från SOS-nät

Nu visar det sig att nästan alla nya svenska bilar har gamla 2G/3G-modem för SOS / eCall-systemet. När nätet släcks ner kommer den lagstadgade funktionen att sluta fungera. 
100 000-tals nya bilar tappar då kontakten med nätet och blir utan livräddande SOS-system vid en olycka. 
– När 2G/3G inte längre finns så är det korrekt att det systemet inte kommer fungera ihop med några bilar alls, uppger Volkswagens informationschef Marcus Thomasfolk.

Carup har tidigare berättat om att Toyotas och Lexus nya bilar kommer att tappa kontakten med 2G/3G-nätet och att den lagstadgade SOS-funktionen eCall kommer att sluta fungera. Nätet har redan börjat släckas ner och släcks helt 2027. Alla övriga biltillverkare som Carup varit i kontakt med har uppgett att deras bilar kommer att fortsätta fungera precis som tidigare. Uppgifterna om Toyota kom fram efter att ägare slagit larm till Carup.

Nu avslöjar youtubern Peter Esse att problemen med 2G/3G-nedsläckning kommer att drabba alla bilmärken i Sverige, inte enbart Toyota. Det gäller också alla bilar som sålts sedan systemet blev lag 2018 och en tid innan. eCall-systemet kommunicerar med ljud via 2G- och 3G-nätet, och inte via datasignaler. När nätet släcks helt 2027 finns ingen teknik för att flytta över till 4G-nätet. Om bilarna kommer att gå att uppgradera är idag långt ifrån säkert.

Youtubern Peter Esse avslöjade en jättenyhet. Alla bilar i Europa kommer att tappa kontakten med nödsamtalssystemet eCall.

– Det är så mycket värre situation än befarat för det gäller nämligen alla bilar. Oavsett om det är en Toyota, en splojsans ny Tesla eller en ännu nyare Audi. Så är det 2G för SOS-funktionen, eller 3G, men det nätet är i princip redan nedlagt så den har fått backa tillbaka på 2G, säger Peter Esse. 

Volkswagen har tidigare uppgett att bilar fram till 2021 kan tappa olika funktioner när 2G- och 3G-näten släcks ner.  De har uppgett att bilar som är tillverkade därefter inte ska påverkas. När Carup först frågar om Peter Esses uppgifter stämmer dementerar märket. Men sedan ändrar sig informationschefen och ber att få kolla upp uppgifterna. Under tisdagen lämnar Volkswagen följande besked:

– Det stämmer att EU eCall-systemet är baserat på 2G/3G-teknik och det är också något som biltillverkarna anpassat sig till. När 2G/3G inte längre finns så är det korrekt att det systemet inte kommer fungera ihop med några bilar alls. Det planeras att komma en ny standard för eCall, baserat på 4G. Här skulle jag vilja hänvisa dig till Calle Beckvid på Mobility Sweden, skriver Volkswagens informationschef Marcus Thomasfolk i ett mejl till Carup. 

Volvo har tidigare uppgett för Carup att alla deras bilar med Google-system kommer att fungera som tidigare. De uppger också skriftligen på flera webbsidor att deras bilar med nyare Google-system kommer att fortsätta fungera efter nedsläckningen.

– Det är ett snårigt ämne och det finns en del påståenden i filmen som kanske inte är helt korrekta. Exempelvis finns det inte två modem i bilen, ett 2G/3G och ett 4G/5G. Det finns ett modem, och beroende på hur gammalt det är så stöder det olika mobilgenerationer, men det finns alltid bakåtkompatibilitet, dvs ett 4G modem stöder även 2G och 3G, uppger Volvo Cars pressavdelning.

– Det är korrekt att ”pan-European eCall”, dvs den lösning för eCall som är ett EU-krav specificerar att 2G eller 3G skall användas. Innan samtalet kopplas upp skickas en liten mängd data över röstkanalen, lite som gamla tiders modemuppkoppling. Det är också korrekt att ”next gen eCall”-standarden kommer att vara ett krav från 2027 och den kommer att vara teknikneutral. Den specificerar alltså inte att uppkoppling skall ske över en viss mobilteknologi. Som ett alternativ till ”pan EU eCall” kan man erbjuda ”private eCall”, vilket är det vanligaste för Volvo, där eCall går till våra egna call center, skriver Volvo.

– För äldre bilar finns, som tidigare kommunicerats, endast support för 2G eller 3G och när de näten släcks har vi ännu inte funnit en lösning för att det ska vara möjligt att göra eCall eller använda remote functions. Vi har också bilar som i dagsläget inte stödjer röstsamtal över 4G, utan endast datauppkoppling. Vi jobbar tillsammans med leverantören av telematikenheten i dessa bilar med att utveckla en uppdaterad mjukvara som gör det möjligt att ringa eCall över 4G nätet. Alltid värt att påpeka att vi råder ju inte över situationen att operatörerna stänger ner näten, uppger Volvo Cars pressavdelning.

Carup avslöjade först att Toyotas bilar kommer att förlora kontakten med 2G- och 3G-näten. Nu visar det sig att problemen tycks gälla alla nya bilar som säljs i Sverige och Europa.

Bilar som tappar kontakten med nätet kan komma att få körförbud i besiktning när varningslampan tänds. Nu visar det sig att detta troligen kommer att gälla alla nya bilar i Sverige. Nu pågår ett arbete hos Mobility Sweden att undanta eCallsystemet från kraven i besiktningen. Något sådant undantag är dock ännu inte klart.

Att systemet slutar att fungera kommer innebära fler skadade och även dödsoffer när bilen inte kan larma, visar en utredning av Trafikanalys.
– Nu handlar det alltså om SOS-funktionen som antingen vi kan trycka på själva om vi  skulle vara med om en olycka och verkligen behöver snabb hjälp eller att bilen ringer upp själv när det har tokat sig för att vi själva är okapabla att göra det. Den är på 2G för att det är så standarden är, säger Peter Esse.

Från branschorganisationen Mobility Sweden säger man först att uppgifterna inte är korrekta, men när Carup förklarar hur det hänger ihop ändrar man sig. Konsumentverket har krävt att bilbranschen ska informera alla köpare om läget.
– Det är långt tills nätet släcks ner 2027 och bilbranschen, SOS-alarm och mobiloperatörerna jobbar hårt tillsammans med att lösa detta. Det är en fråga som är komplex och det blir rörigt med mediauppgifter som väcker oro i onödan för något som ska hända långt fram i tiden. Det vore bättre att ge hela bilden när den tekniska lösningen är klar, säger Mattias Bergman, vd för Mobility Sweden.
LÄS MER: