BYD:s jätteoffensiv – tar fotbolls-EM från VW

Europeiska bilmärken kommer snart att stå inför sin största utmaning någonsin. Kinesiska elbilstillverkare har storslagna planer på hur de ska ta över marknaden i Europa, trots de hotande strafftullarna. Nyhetsbyrån Reuters har kartlagt de hemliga planerna.
Ett första stort steg är att kinesiska BYD bjudit över Volkswagen och tagit över platsen som bilsponsor i fotbolls-EM i Tyskland nu i juni.
– Det kommer att vara bra för kännedomen eftersom folk kommer att se ‘BYD, BYD, BYD’ under hela turneringen, säger Mark Blundell, BYD:s marknadschef.

Under 1980-talet erövrade europeiska biltillverkare Kina och lade otroliga mängder pengar i sina kassakistor på grund av den dåliga lokala konkurrensen i landet. Nu har rollerna bytts ut och denna gång är det Europa som måste försvara sig på sin egen hemmaplan. Kinas elbilstillverkare är redo att ta kampen på sina rivalers hemmamarknad nu mer än någonsin. En ny kartläggning visar den hemliga planen för hur de ska gå tillväga.

De största elbilstillverkarna i Kina: BYD, Chery och Great Wall Motor har stora planer på olika produktlanseringar i Europa. Inom fem år finns planer på mer än 20 nya modeller och extremt mycket pengar kommer att läggas på marknadsföring och försäljning. Enligt källor till Reuters har de kinesiska bilmärkena studerat europeiska bilkunder i flera år och valt distributörer med stor lokalkännedom. Allt detta med målet att ta sig an konkurrenterna på deras hemmaplan. 

En första stor marknadsoffensiv kommer vi redan se nu under sommaren. När fotbolls-EM sparkas igång i Tyskland kommer inte Volkswagen, BMW eller Mercedes att stå som huvudsponsor till turneringen. I stället kommer det att vara BYD. BYD lägger enorma pengar på att vara sponsor av fotbolls-EM.

Det var en position som Volkswagen tidigare hade under EM 2020. BYD kommer nu istället att visa upp sina elbilar på matchplatserna och ha varumärket exponerat i livesändningar. Funktionärer och gäster kommer att köras i BYD:s elbilar. BYD kommer lovar också att hålla hundratals evenemang i sina 230 BYD-handlarei 19 europeiska länder.
– Det kommer att vara bra för bekantskapen eftersom folk kommer att se ‘BYD, BYD, BYD’ under hela turneringen, säger Mark Blundell BYD:s marknadschef i Storbritannien, enligt Reuters. 

Volkswagens bollbilar gjorde succé under fotbolls-EM 2020. Men nu är märket ersatt av kinesiska BYD, på Volkswagens hemmaplan i Tyskland.

Även om försäljningen i Europa går knackigt för de kinesiska biltillverkarna ökar importen från Kina konstant. Dessutom släpps flera olika modeller för att utvidga prissegmentet för många av företagen. BYD såg sin försäljning tredubblas under 2023 och det är bara en början, då flera lanseringar är planerade snart. Reuters rapporterar också att olika chefer från BYD, Great Wall och Chery funderar på att plantera djupa rötter på den europeiska marknaden.
– Vi har gjort våra läxor, säger Cherys europeiska VD Jochen Tueting, till Reuters.

Kinas bilindustri är en blandning av statligt ägda och privata företag. De har stora kostnadsfördelar jämfört med sina utländska konkurrenter, delvis på grund av stödet från staten och dominansen när det kommer till batteri-mineraler. Samtidigt har explosionen av olika bilmärken på den kinesiska marknaden lett till ett priskrig där bilarnas priser ständigt sjunker. 

Priskriget har i sin tur skrämt amerikanska och europeiska politiker. I USA infördes en tull som ökade med 100 procent på kinesiska elbilar. EU håller också på att undersöka möjligheten till att höja sina tullar mot Kina.
LÄS MER: