Den vanliga dieselmotorn fick åka ut. I stället stoppade Mercedes något så brutalt att märkets egen G-klass hamnar i skuggan. Detta är en Unimog som mer liknar ett kraftverk på hjul än en bil.
Nyss var Mercedes G-klass symbolen för rå styrka och kompromisslös attityd. Nu har märket visat upp något som gör till och med G-klassen blek. Det handlar om en Unimog. Men inte som du är van vid den.
– Vi har förverkligat vår vision om att kombinera Unimogens legendariska robusthet och terrängegenskaper med en helt ny nivå av komfort och ingenjörskonst, säger Franziska Cusumano, vd för Mercedes-Benz Special Trucks.
Unimog har i decennier varit ett verktyg för försvaret, entreprenörer och lantbruk. Ett fordon som klarar nästan allt men som aldrig handlat om flärd. Precis som G-klassen en gång i tiden började sitt liv som ett militärt terrängfordon och först senare blev en lyxikon. Nu har Mercedes valt att gå samma väg, men med betydligt grövre grundmaterial.


Här har arbetsmaskinen förvandlats till en brutal lyxmaskin, byggd för att visa hur långt Mercedes faktiskt kan tänja gränserna. Bakom projektet står Mercedes-Benz Special Trucks tillsammans med Hellgeth Engineering. Anledningen är att avdelningen fyller 80 år och ville göra något utöver det vanliga. Resultatet är den mest kraftfulla Unimog som byggts för civilt bruk och den mest påkostade.
Grunden är Unimog U 4023, känd för portalaxlar, flexibel ram och extrem framkomlighet. Fyrhjulsdrift kan kopplas in och differentialspärrar finns på båda axlarna. Kort sagt så är det samma kompromisslösa terrängmaskin som tidigare men här stannar inte förändringarna. Den vanliga fyrcylindriga dieselmotorn är borta.


I stället sitter en sexcylindrig OM 936 på plats. Det är i grunden en lastbilsmotor på 7,7 liter som levererar 300 hästkrafter men framför allt 1 200 newtonmeter i vridmoment. Det är siffror som passar bättre i tunga fordon än i något som ens påminner om en personbil. Enligt Mercedes är detta den starkaste Unimog som någonsin byggts.
Även komforten har fått ett rejält lyft. Den dubbla hytten rymmer upp till fyra personer. Speglarna är ersatta av kameror via Mercedes MirrorCam-system. Interiören är klädd i läder med genomtänkta sömmar, bättre säten, lädermattor och stämningsbelysning i LED. Utvändigt har Unimogen fått ett mer SUV-likt uttryck, matt grå lack, beadlock-fälgar i aluminium och ett nytt ljuskoncept med moderna LED-strålkastare.


Än så länge är detta ett koncept och Mercedes har inte meddelat några beslut om serieproduktion. Men dörren står inte helt stängd. Men nästa år ska bilen testas av en kund i verklig användning för att samla erfarenheter inför en möjlig framtida version. Och där någonstans lämnar Unimogen sin roll som ren arbetsmaskin. Med lastbilsmotor, lyxinteriör och extrem terrängkapacitet pekar Mercedes ut en ny riktning som gör att även G-klassen framstår som ganska blek.
LÄS MER:

Kevin Neemé har dubbla kandidatexamina i journalistik samt medie- och kommunikationsvetenskap från Umeå universitet. Han har bland annat arbetat som reporter på Sveriges Radio och sportjournalist, bland annat på VLT och Örnsköldsvik Allehanda.















