Enligt flera experter kan bränslet snart kosta 35 kronor per liter. Miljöpartiets språkrör Daniel Helldén varnar för en ”käftsmäll”. Många faktorer måste samverka om skräckscenariot ska bli verklighet. Men helt klart är att nya utsläppsavgifterna kommer att höja priserna på bensin och diesel.
Olika experter har varnat för att bensinpriserna kan stiga så mycket som till 35 kronor per liter – och till och med mer, när EU inför utsläppsavgifterna i ETS2. Vad krävs för att bränslet ska bli så dyrt? Vi har undersökt vad som ligger bakom varningarna och vad som talar för och emot att vi kommer att se sådana extrema prisökningar.
EU:s nya utsläppshandelssystem, ETS2, innebär att fler sektorer, som vägtransporter och byggnader, omfattas av nya utsläppsavgifter från och med 2027. Det betyder att företag kommer att behöva köpa utsläppsrätter för att släppa ut koldioxid, vilket i sin tur leder till högre kostnader för fossila bränslen. Bränslebolaget kommer att få köpa utsläppsrätter för bensin och diesel, som läggs ovanpå priset. Och när utsläppsrätterna blir dyrare, stiger även bränslepriserna. Det vet vi med säkerhet.
![](https://carup.se/wp-content/uploads/2025/02/bensinpris_mp-1024x576.webp)
Konjunkturinstitutet har på regeringens uppdrag gjort beräkningar kommer utsläppsrätterna att påverka svenska hushåll från 2027. Det handlar om prishöjningar som ligger på mellan 2700 och 6800 kronor per år för en barnfamilj med två barn. Detta är baserat på ett grundscenario där utsläppsrätterna är prissatta till 55 euro per ton koldioxid. Men sanningen är att ingen vet säkert.
– Det finns naturligtvis stor osäkerhet rörande framtidens utsläppsrättspriser i ETS 2, skriver Konjunkturinstitutet.
Deras beräkningar pekar mot att bensinpriserna kan stiga med ungefär 1,32 kronor per liter, och diesel med 1,41 kronor per liter. I ett högre scenario kan priserna stiga med 3,36-3,59 kronor per liter. Under systemets inledande period tillämpas ett antal prisdämpande mekanismer som ska minska risken för kraftiga prisökningar på utsläppsrätter och därmed även på fossila bränslen. Samtidigt anklagas regeringen av olika experter för att mörka effekterna. Sverige kan också tvingas införa kraftigt höjd reduktionsplikt, vilket också kan höja bränslepriset kraftigt.
![](https://carup.se/wp-content/uploads/2024/11/Ronny-Svensson-1024x576.webp)
Bilexperten Ronny Svensson varnade nyligen för att bränslepriserna kan gå upp till 35 kronor per liter, och han säger att det är kostnader som kommer att tas ut direkt vid pumpen. Miljöpartiets språkrör Daniel Helldén varnar för en “käftsmäll”, när det här kommer igång 2027. Men hur troligt är det egentligen att priserna ska nå sådana extrema nivåer? För att förstå vad som krävs för att bensinen verkligen ska bli så dyr måste vi titta på flera faktorer.
Stigande utsläppsrättspriser: Om utsläppsrättspriserna går upp ännu mer än förväntat kan det påverka bränslepriserna markant. Om vi ser en ökning till 140 euro per ton koldioxid, som vissa scenarier föreslår, kan bensinpriserna stiga med upp till 3,36 kronor per liter och diesel med 3,59 kronor per liter. Går utsläppsrätterna upp ännu mer kan det bli högre priser. Men de första åren finns en inbyggd prisbroms på utsläppsrätterna.
Ökad reduktionsplikt: Sverige klarar idag inte EU:s utsläppskrav efter att vi sänkt reduktionsplikten som innebär inblandning av biobränslen i bensin i diesel. Redan i år höjs reduktionsplikten igen till 10 procent. Just nu utreds det om reduktionsplikten kommer att behöva höjas ytterligare. En sådan höjning kan innebära stora höjningar av bränslepriset.
Inflation och externa faktorer: Det är också viktigt att ta hänsyn till andra faktorer som kan påverka bränslepriserna, som inflation eller ökande oljepris. Politisk oro, naturkatastrofer eller andra globala kriser kan också göra att priserna stiger ytterligare. Men det är faktorer som ingen expert på ett trovärdigt sätt kan förutspå idag.
Det är många olika faktorer som behöver samspela för att bränslepriset ska fördubblas jämfört med dagens priser. Om utsläppsrättspriserna stiger mer än förväntat, reduktionsplikten chockhöjs, inflationen ökar och externa faktorer spelar in, kan experternas skräckscenario bli verklighet. Men ingen vet idag exakt vad bränslepriserna kommer att bli. Experterna och politikerna har sina varningar. Men enligt Konjunkturinstitutets beräkningar blir höjningen betydligt lägre. Summa summarum: Ingen kan idag med säkerhet veta vad bränslepriset hamnar på i framtiden. Bara att det blir dyrare.
LÄS MER:
![](https://carup.se/wp-content/uploads/2025/01/kevin-meeme-author.webp)
Kevin Neemé har dubbla kandidatexamen i journalistik samt medie- och kommunikationsvetenskap från Umeå Universitet. Han har bland annat arbetat som reporter på Sveriges Radio och sportjournalist bland annat på VLT och Örnsköldsvik Allehanda.