Det blåser upp till bråk inom EU om förbudet av bilar som går på bensin och diesel.
Tyskland tänker säga nej till EU:s förbud från 2035, finansminister Christian Lindner säger att förbudet är fel.
– Tyskland kommer inte att kunna gå med på de facto-förbudet mot förbränningsmotorer, säger Lindner.
I förra veckan beslutade EU-parlamentet att gå vidare med lagstiftning om att förbjuda försäljning av nya bilar med förbränningsmotorer från 2035. Men det ser ut som att det blir svårt att genomföra förbudet genom hela unionen. Sverige har tidigare satt som mål att införa ett förbud redan från 2030.
Tysklands finansminister Christian Lindner sade under tisdagen att landet inte kommer gå med på EU:s nya förbud. Under möten med den tyska industriorganisationen BDI som representerar 100 000 företag uttryckte han att förbudet är fel och att det finns nischer där förbränningsmotorer behövs, uppger Reuters. Häromdagen uttryckte Lindner också att han vill stoppa bidrag till elbilar.
Förbudet har skapat stor oro inom den tyska bilindustrin och uttalandet tros vara att sätt att lugna bilindustrin och underleverantörer. Högt uppsatta politiker inom regeringarna i Frankrike, Tjeckien och Italien har också uttryckt skepsis mot ett totalt förbud, så det blåser upp till politisk strid inom EU om förbudet.
Även biltillverkare uttrycker skepsis mot förbudet. BMW:s vd Oliver Zipse sade nyligen i en intervju att “efterfrågan på ICE-fordon kommer att förbli robust i många år framöver.
Frankrikes största billobby Frankrikes La Plateforme Automobile kritiserar också förbudet och uppger att 100 000 franska jobb kommer att gå förlorade. Men det finns också biltillverkare som stöttar förbudet. Volvo, Mercedes och Volkswagen är för ett totalt förbud från 2035.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter