Bottennappet i besiktningen – de underkänns mest

En ny kartläggning avslöjar hur ofta bilar underkänns och har brister. Trots att Teslas bilar är relativt nya hamnar de i absoluta botten med Dacia.

Att besikta bilen är något alla bilägare måste göra. Men för vissa märken finns det större skäl att känna oro än för andra. Nya siffror visar att skillnaderna mellan bilmärken är betydligt större än man kanske tror. I värsta fall blir nästan varannan bil underkänd eller får brister som måste åtgärdas. Och bland elbilar är det Tesla som är klart sämst i besiktningsstatistiken.

Det är Vi Bilägare som fått fram statistiken efter att ha begärt ut information från alla besiktningar som gjordes i Sverige under 2024. Kartläggningen gäller personbilar som var högst tio år gamla vid besiktningstillfället. Uppgifterna har samlats in från Transportstyrelsen och gäller resultat från över 600 besiktningsstationer runt om i landet.

Dacia sticker ut i besiktningen och var tredje bil blev underkänd.

De klarar sig sämst i besiktningen

ModellAndel underkändaAndel underkända och brister
Dacia32 %46 %
Tesla31 %38 %
Dodge28 %37 %
Citroën24 %35 %
Renault24 %32 %
Källa: Transportstyrelsen via Vi Bilägare

Dodge, Citroën och Renault har har höga siffror när det kommer till brister. För Renault handlar det ofta om slitdelar som spindelleder, bromsar och strålkastare. Hos Citroën är det vanligt med fel på bromsar och ljus. Men det finns två märken som är klart sämre. Allra sämst i statistiken är Dacia. Mer än var tredje Dacia underkänns direkt, och totalt får 46 procent någon anmärkning. Vanliga brister för Dacia är huvudstrålkastare, styrled och spindelled.

Men den stora överraskningen är Tesla som trots sin unga elbilsflotta råkar ut för näst flest anmärkningar i besiktningen. Enligt statistiken blir 31 procent av Tesla-bilarna underkända. När även bilar med mindre brister räknas in handlar det om 38 procent som får någon form av anmärkning. Det är näst sämst av alla märken.

De vanligaste felen på Tesla handlar om belysning. Hela 10,6 procent får nedslag på dimstrålkastarna och nästan lika många (10,5 procent) på huvudstrålkastarna. Det är höga siffror jämfört med snittet. Även kulkopplingen är ett återkommande problem, 5 procent får anmärkning där.

De klarar sig bäst i besiktningen

ModellAndel underkändaAndel underkända och brister
Polestar4 %10 %
Lynk & Co5 %7 %
Porsche6 %11 %
Mini7 %13 %
Honda7 %16 %
Källa: Transportstyrelsen via Vi Bilägare

I den andra änden av skalan hittar vi märken som ger betydligt färre bekymmer för sina ägare. Bäst i hela listan är Polestar, följt av Lynk & Co, Porsche, Mini och Honda. Hos dessa märken ligger andelen underkända på mellan 4 och 7 procent, vilket är mycket lågt sett till hur stränga besiktningskraven blivit.

Hos dessa märken handlar anmärkningarna ofta om mindre saker. Exempelvis att en varningstriangel saknas, att däck har fel dimension eller att en skylt är svår att läsa. För många bilägare innebär det bara ett snabbt åtgärdande och ingen ombesiktning. För just Polestar är de vanligaste iakttagna bristerna varningstriangel (4,8 %), huvudstrålkastare (1,4%) och dimstrålkastare (1,1%).
LÄS MER:

Dela med dig av Carup

Senaste nytt