BMW M:s heliga graal – säljs för jättesumma

BMW M-bilarnas heliga graal är till salu. Den här 1988 M3 Evolution II är ett av endast 501 tillverkade exemplar i hela världen, dessutom i oklanderligt skick. I mars förväntas publikfavoriten auktioneras ut för miljoner.

BMW M3 har kommit långt under sin nästan fyra decennier långa existens. Sex olika generationer har producerats och modellen har etablerat sig som en av de mest åtråvärda och eftertraktade sportsedanerna genom tiderna. Medan nyare tolkningar ständigt flyttar prestandagränserna till nya höjder, är det ofta den ursprungliga E30-generationens modell som många fortfarande ser som den bästa M3:an av dem alla.

Men inte alla E30 M3 skapades lika. Under sin femåriga produktionsperiod släppte BMW flera mycket speciella och mycket exklusiva upplagor, inklusive Cabriolet, Evolution 1, Evolution 2, Sport Evolution (eller EVO3), Europa Meister 88, Johnny Cecotto och Roberto Ravaglia. Dessa varianter är mestadels betydligt dyrare än standardcoupén, och oftast av goda skäl.

BMW introducerade den limiterade M3 Evolution II i samband med 1988 års tyska Touring Car Championship. Bara 501 exemplar har någonsin byggts av homologeringsskäl. Var och en med en modifierad motor, reviderad kamaxel, kolvar och ett ökat kompressionsförhållande. Bilen drivs av en 2,3-liters “S14” inline-fyrcylindrig motor parad med en Getrag “dogleg” femväxlad manuell låda.

Effekten för 2,3-litersmotorn höjdes från den icke-katalytiska M3:ans 197 hk och 238 Nm, till 215 hk. Specialmodellen var också utrustad med olika visuella uppdateringar, inklusive en ny och mer aggressiv frontsplitter, en stor bakspoiler med släpklaff och ytterligare bromskylkanaler.

Det här exemplet, målat i den sällsynta och vackra Macao Blue Metallic, auktioneras ut av Broad Arrow Auctions. Ursprungligen såldes den i Frankrike, där den förblev fram till 2014 då den importerades till USA. Ägaren investerade omedelbart drygt 380 000 svenska kronor i service och uppgradering, med nya fjädrar, reviderade fjädring, bromssystem och en uppgraderad bakre differential. På senare tid har den även utrustats med Bilstein-dämpare och är i överlag i fortsatt gott skick.

Bilen har också körts en hel del och har för närvarande rullat 177 583 km enligt mätaren. Trots detta ser interiören oklanderlig ut och klädseln i Silver Uberkaro-tyg, är i strålande skick. Med det sagt är det inte konstigt att denna 1988 M3 Evolution II, förväntas gå för så mycket som mellan 1,5 och upp till 2 miljoner kronor på auktion under mars månad, mer än dubbelt så mycket som en sprillans 2024-modell.
LÄS MER: