Björns elbil brandfarlig: ”Fick hyra bil i sommar”

Svenska ägare tvingas fortsätta att köra runt med brandfarliga batterier i Audi e-tron 55. Trots att Björn Fahlström blev lovad åtgärd efter fyra månader har ingenting hänt nu när det gått fem månader.  
– Det gör att jag bara kan ladda 80 procent och inte längre än drygt 22 mil, säger Björn Fahlström från Askersund som fick köra hyrbil i sommar.

När Audi monterade in mjukvaran i Björn Fahlströms bil sa man att den skulle sitta i fyra månader innan en åtgärd skulle göras. Det datumet har för länge sedan passeras, men Björn får inga nya besked av Audi. Trots att han kör runt i en brandfarlig elbil är återkopplingen obefintlig.
– Det passerades i mitten av juli, nu är det snart i slutet av augusti och ingen på Audi har hört av sig till mig. Men jag får väl ta och ringa dem själv, säger Björn Fahlström.

Under tiden får han oroa sig över brandrisken i batteriet och kan inte använda sin dyra elbil fullt ut. För att inte batteriet ska överhettas får han inte ladda bilen till mer än 80 procent, ens på långresor.
– Vi fick hyra en bil under semestern när vi skulle upp till Västerbotten, det går inte att köra några längre sträckor eftersom man inte kommer så långt på en laddning, säger han.

Vissa bilar av modellen Audi e-tron 55 har brandfarliga batterier. Foto: Audi
Så här ser det ut när batterierna monteras ihop på Audis fabrik i Bryssel. Nu har de visat sig vara brandfarliga. Foto: Audi

Nu börjar tålamodet att tryta. Björn Fahlström vill se ett avslut på den här segdragna historien med Audi. 
– Det är uppenbarligen något fel på batteriet och det skulle inte vara roligt om bilen börjar brinna. Sedan har jag läst att någon fått juridisk hjälp, man kanske skulle pröva det, säger Björn Fahlström.

Hans Audi har bara gått 3400 mil och borde ha många år kvar på vägarna. Carup har också sökt Audi flera gånger denna vecka för en kommentar, men de har inte återkopplat. En tydlig plan för åtgärderna av de brandfarliga batterierna verkar av allt att döma saknas. En teori är att Audi inte har någon lösning på cellproblemen, och nu gör allt för att slippa dyra batteribyten i 1000-tals elbilar.

Björn Fahlström köpte sin Audi e-tron 55 för tre år sedan av en handlare i Umeå. Bilen var en mycket dyr investering på omkring en miljon kronor, därför hoppades Björn få ut så mycket som möjligt av den.
– Men i våras fick jag upp ett felmeddelande att det var något med batteriet och att jag skulle genast vända mig till en Audiverkstad, säger Björn Fahlström.

Verkstaden hittade inget tydligt fel. Men de installerade en mjukvara som skulle hålla batteriet under uppsikt. Under tiden blev Björn tillsagd att han inte fick ladda batteriet till mer än 80 procent.
– Jag tittade på färddatorn nyligen och kom inte mer än 22 eller 23 mil på en laddning. Men samtidigt hörde ingen på Audi av sig och jag började själv undersöka saken och det visade sig att samma bilar med LG-batterier har blivit återkallade i USA och Kanada på grund av brandrisk, säger Björn Fahlström.

De uppgifterna stämmer, i USA har man återkallat vissa Audi e-tron 55 med LG batterier av typen E61V som är tillverkade mellan maj 2020 och mars 2022. Enligt amerikanska NHTSA kan bilen drabbas av självurladdning och termisk överbelastning som innebär en brandfara.
– Jag blev så klart bekymrad av de här uppgifterna, vi laddar bilen under en carport och man har sett på bilder från USA hur fruktansvärt snabbt det kan gå, säger Björn Fahlström.
LÄS MER: