Svenska elbilen Nevs Emily GT utvecklades av Saab-ingenjörer och slår Tesla i vissa avseenden. Nu vill vill flera biltillverkare och investerare köpa upp bilen som utvecklats i Trollhättan.
– Vi har kvar ett par seriösa intressenter och vi vill att de ska ta över hela projektet, säger Nevs vd Nina Selander till Ekot.
På bara 10 månader utvecklade Saab-ingenjörer på Nevs i största hemlighet en av världens mest avancerade elbilar i Trollhättan. En elmotor på varje hjul gör att Nevs Emily GT har väghållning i superklass, 100 mils räckvidd och större utrymmen än andra elbilar. Nu kan den svenska elbilen räddas i sista sekunden.
– Det är en för snygg, bra och modern elbil för att gå i graven, säger Nevs vd Nina Selander till Carup.
Då elbilsbolaget Nevs i Trollhättan är satt i viloläge har framtiden för den svenska elbilen sett mörk ut. Men nu kommer uppgifter om att projektet kan räddas och bli verklighet. Ekot i Sveriges Radio kommer idag med uppgifterna om att flera intressenter vill köpa upp konceptet Nevs Emily GT.
– Det är både biltillverkare och investerare som vill göra entré i bilvärlden. Målsättningen är att en köpare ska ta över hela projektet och sedan kunna bygga färdigt bilen och få ut den på marknaden inom ett och ett halvt år, säger Nevs vd Nina Selander til Ekot.
Nevs Emily GT är en så kallad Grand Tourer med egenskaper som överträffar många av dagens elbilar. Nevs Emily GT har en elmotor på varje hjul som är på 120 hästkrafter, totalt har bilen 480 hästkrafter. En senare version kommer ha totalt 653 hk och 2 200 Nm från fyra hjulmotorer. Det ger en acceleration upp till 100 km/h på drygt tre sekunder.
– Vi har kvar ett par seriösa intressenter och vi vill att de ska ta över hela projektet. Det finns också ett intresse att tillverka bilen i Trollhättan, men dit är det väldigt långt. Ett första avtal kan vara klart innan semestern, säger Nevs vd Nina Selander till Ekot.
För några veckor sedan kom nyheten om att den gamla Saabfabriken i Trollhättan sålts till miljardären Svante Andersson och hans bolag Stenhaga Invest. Han köper 80 procent av fabriken, medan Nevs behåller 20 procent. Någon bilproduktion har inte skett i fabriken på tio år, men Svante Andersson är optimist.
– Det är spännande saker på gång, det kan bli bilproduktion igen, säger Svante Andersson till Carup.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter