Carup kan avslöja okänd statistik om svenska dödsolyckor. Så här ofta drabbas olika bilmärken av olyckor med dödlig utgång. Trots toppresultat i krocktester är skillnaderna överraskande stora.
– Jag tror det handlar mycket om förarbeteenden, säger trafiksäkerhetsprofessor Anders Kullgren.
Hittills har det varit okänt hur ofta olika bilmärken är inblandade i dödsolyckor på svenska vägar. Med hjälp av data från Transportstyrelsen kan Carup avslöja hur ofta dödsolyckor inträffat med olika bilmärken sedan år 2020. Genom att sätta siffrorna i relation till hur många bilar som är i trafik av varje bilmärke kan vi avslöja hur vanliga dödsolyckor är i olika bilmärken på svenska vägar.
Listan över bilmärken med högst frekvens av dödsolyckor toppas av franska Peugeot. Deras modeller drabbas av dödsolyckor 63 procent oftare än medelbilen sedan 2020. Samtidigt kan vi se att alla tre stora franska bilmärken ligger högt listan, även Citroën och Renault har betydligt fler dödsolyckor än genomsnittet.
– Det kan handla om att de tillverkar många småbilar. Då är det stor risk att komma högt i sådan här statistik, säger Anders Kullgren, trafiksäkerhetsprofessor på Chalmers och forskningschef på Folksam.
Lista: Bilmärkena där dödsolyckor sker oftast
Audi kommer tvåa på listan med överraskande hög frekvens för dödsolyckor. Audis bilar är 54 procent mer drabbade av dödsolyckor än genomsnittet. Jämfört med bilmärket med lägst frekvens för dödsolyckor är Audis bilar dubbelt så drabbade av dödliga trafikolyckor.
Audi är kända för sin säkerhet och har investerat enorma summor för att utveckla teknik så att förare och passagerare ska känna sig trygga. De har länge haft toppresultat i Euro Ncaps krocktester, men sticker ändå ut i dödsstatistiken. Bilarna delar teknik med Volkswagen och Skoda, men utfallet blir ett blir ett helt annat i verklig trafik ute på vägarna.
– Jag tror det handlar mycket om förarbeteenden. Audi ligger där trots att de har en hög säkerhet, jag tror att det beror på att de oftast körs lite annorlunda, säger Anders Kullgren.
Audi själva vill inte kommentera studien, men poängterar att deras bilar är säkra.
– Vi avstår från att kommentera siffrorna eftersom det saknas uppgifter om hur avvikelser mellan olika märken har hanterats, exempelvis skillnader i antal körda mil. Vi kan konstatera att våra bilar håller en mycket hög säkerhet och att samtliga bilar i vårt aktuella modellutbud som testats av EuroNCAP erhållit fem stjärnor, vilket är den högsta nivån, skriver Irene Bernald, PR-chef för Audi i Sverige.
En del hade nog gissat att Volvo skulle vara det säkraste bilmärket i granskningen. Men det svenska bilmärket hamnar strax över genomsnittet för frekvensen för dödsolyckor. Istället är det japanska Nissan som är inblandade i minst antal dödsolyckor i förhållande till bilarna som rullar på vägarna. Frekvensen för dödsolyckor i Nissan är 24,5 procent lägre än genomsnittet hos alla bilar. Skoda och Kia hamnar strax ovanför Nissan i undersökningen.
Hos Nissan ser man också att förarbeteende spelar stor roll för dödligheten i trafiken.
– Nissan designar och konstruerar bilar som erbjuder en hög säkerhetsnivå. Mer än 90 procent av trafikolyckorna orsakas av mänskliga fel. Vårt mål är noll dödsfall och vi arbetar för att minska antalet dödsfall i trafikolyckor med Nissan-fordon till praktiskt taget noll, säger Lotta Thulin.
Det läggs ner enorm möda på att förbättra bilarnas krockskydd. Och det skrivs spaltmeter om olika krocktester och hur säkra bilarna är. Men det talas väldigt lite om den viktigaste faktorn för att undvika dödsolyckor. Experterna verkar eniga, och statistiken visar att bilmärket inte är det viktigaste för att undvika dödsolyckor. Det mesta hänger på föraren.
– Du kan köra den säkraste bilen. Men det handlar egentligen om hastigheter, om du frontar en långtradare så dör du ändå, säger olycksanalytikern Magnus Lindholm, som sysslar med djupanalys av dödsolyckor på Trafikverket.
Det finns en säker och bra metod för att minska antalet dödade i trafiken. Det arbetar Trafikverket intensivt med just nu.
– Att sänka hastigheten minskar våldsnivån vid en kollision. Men det drabbar också framkomligheten och därför arbetar vi med att få upp mitträcken. Med dem kan man ha hög hastighet och bra säkerhet, säger Magnus Lindholm.
Trafikverket har övergett sin gamla doktrin att helt försöka förhindra trafikolyckor.
– Tidigare arbetade vi för att helt förhindra trafikolyckor. Men människor gör fel och då inträffar dessa. Därför har vi försökt sträva mot att olyckorna ska bli så lindriga som möjligt och inte innebära omkomna, säger Magnus Lindholm.
Bilarna blir hela tiden allt säkrare, men för den sakens skull blir inte förarna skickligare.
– Det ställs hela tiden högre krav på säkerhetssystem i bilarna. Men det tar lång tid innan det slår igenom på allvar, ett bra exempel är antisladdsystemet, säger Magnus Lindholm.
Många märken som tillverkar småbilar och är populära bland unga män har hög dödlighet enligt statistiken.
– Unga män är överrepresenterade i den här statistiken, så bilar som de gärna kör kommer därför högt, säger Maria Melkersson statistiker på Trafikanalys.
Så här tog vi fram undersökningen
Genom en begäran tog Transporstyrelsen fram statistik ur olycksdatobasen Strada på hur många som omkommit i dödsolyckor med olika bilmärken från början av 2020 fram till dags dato. Ej listade bilmärken hade 6 träffar eller färre och redovisas gemensamt som kategorin ”Övrigt/okänt”.
– Ur olycksdatabasen Strada har en selektion av personer som avlidit i personbil sedan 2020 gjorts. Sammanställning har gjorts av bilmärket på dessa personbilar. Det är endast polisen som registrerar bilens registreringsnummer vid en olycka så olyckor som endast sjukvården rapporterar saknas i materialet. Vad gäller olyckor med personbil så bör dock bortfallet vara ganska litet, säger Staffan Berge, statistiker på Transportstyrelsen.
SCB tar varje år fram statistik på hur många bilar av olika bilmärken som är i trafik på svenska vägar. Dessa listor är publicerade hos Mobility Sweden. Utifrån denna statistik räknades ett genomsnitt för bilar i trafik ut för de fyra åren 2020-2024.
Genom att sätta siffran över antal döda i relation med hur många bilar av varje märke som rullar fick vi fram en frekvens för hur vanliga dödsolyckor är olika bilmärken. Någon hänsyn till körsträcka har inte tagits. Carup har sökt representanter för bilmärkena Audi, Nissan och Peugeot för kommentarer till undersökning.
LÄS MER:
Andreas Jemn är journalist och författare.