Genom att sy ihop Fiat Chrysler och PSA Group skapade Carlos Tavares en Frankenstein-liknande biljätte. Efter chefens plötsliga avgång riskerar stygnen på monstret att gå upp.
– Det finns helt enkelt inte plats för så många märken, säger Felipe Munoz, bilindustrianalytiker på Jato Dynamics.
Att göra en Frankenstein av 14 bilmärken genom att sy ihop de till en jättegrupp fungerade till en början. Tidigare i år framstod vd:n Carlos Tavares framstod som osårbar inom bilindustrin. Genom kostnadsbesparingar och att 2021 slå samman Fiat Chrysler och PSA Group skapade han en biljätte. Men i veckan fick han sparken. Nu måste någon annan ta över monstret han skapat.
Stellantis har stora problem. Liksom många andra västerländska biltillverkare i och med att kinesiska konkurrenter tar sig in på marknaden.
– Situationen blir allt svårare, inte bara för Stellantis utan för alla traditionella västerländska biltillverkare, säger Felipe Munoz, fordonsanalytiker vid Jato Dynamics till The Telegraph.
Han förklarar att Carlos Tavares strategi fungerade till en början när pressen från Kina inte var så stor men att strategin har sina gränser.
Carlos Tavares blev vd för PSA Group 2014, som äger Peugeot och Citroën. Han ledde förvärvet av Opel och Vauxhall från General Motors 2017. Men mest känd blev han när han förhandlade fram fusionen med Fiat Chrysler. Vilket ledde till tre år av rekordvinster. Carlos Tavares följde upp vinsterna genom att inför stora besparingar.
Att storhetstiden var över blev tydligt i juli. Stellantis halvårsvinst hade rasat från 130,8 miljarder kr till 67,2 miljarder kr. Problemens ursprung tyckes vara vd:ns hårda ledarskap. Kritiker påpekade att företaget hade ett stillastående produktsortiment, höga priser, kvalitetsproblem och minskande marknadsandelar i nästan alla regioner.
Italienarna var inte heller särskilt nöjda med Stellantis beslut att flytta produktionen av Alfa Romeo-bilar till Polen. Och i Nordamerika har Carlos Tavares anklagats av återförsäljare och fackföreningar för att ha försvagat märken som Chrysler, Dodge, Ram och Jeep. Det sistnämnda märket var tvungna att återkalla 194 000 hybrid-SUV:ar efter faror för brandrisk kopplats till en batterikomponent.
– Carlos blev attackerad i Italien eftersom företaget ansågs vara alltför franskcentrerat. Sedan kom kritik från USA, där Jeep i princip har misslyckats. Så han har verkligen fått utstå press från både geopolitiska och ägarrelaterade problem, säger Andy Palmer, som är tidigare chef på Nissan och har jobbat med Carlos Tavares, till The Telegraph.
Att konkurrera med Kina är svårt för europeiska företag. Kinas lågprisvarumärken tar ledningen i elbilsmarknaden. Övergången tvingar alla biltillverkare att strukturera om. Att äga 14 olika märken är en strategi som sannolikt inte kommer fungera.
– 14 varumärken är för många, särskilt om flera av dem är direkta konkurrenter. Det finns inte plats för så många just nu, eftersom marknaderna är mättade och kineserna kommer, säger Felipe Munoz.
LÄS MER:
Dexter Svärd Huss är utbildad journalist och har bland annat arbetat på Sveriges Radio.