Biljättens ekonomi ett slukhål – blöder 34 miljarder

Biljätten Stellantis varnar. Ekonomin ett svarthål. Nu varnar de för en extrasmäll på 37 miljarder kronor för första halvåret. Kassan blöder med 34 miljarder kronor. 

Stellantis som bland annat äger Citroën, Peugoet, Opel, Dodge och RAM är i kris och gör monumentala förluster. Nu går de ut och vinstvarnar inför kvartalsrapporten som ska komma nästa vecka. De kommer göra en betydligt större förlust än befarat. Preliminära siffror spår en förlust på 26 miljarder kronor för första halvåret. Orsaken är en nedskrivning på 37 miljarder kronor på grund av sämre lönsamhet i plattformar och ändrade utsläppsregler.

Men inte heller den bakomliggande verksamheten går bra. Enligt vinstvarningen förutspår Stellantis ett negativt industriellt kassaflöde på 34 miljarder kronor för första halvåret. En siffra som är svårgripbar, men det innebär att Stellantis kassa blöder 187 miljoner kronor om dagen. Stellantis bilförsäljning senaste kvartalet har gått ner med sex procent, dessutom åker de på en smäll på Donald Trumps biltullar. 

Fiat 500 - elbil
Nu hoppas Stellantis att nya Fiat 500 hybrid ska rädda försäljningen i Europa. Den elektriska Fiat 500e har inte blivit någon succé.

Allra värst är läget i USA. En viss ljusning syns dock för Jeep och Ram.
– I Nordamerika minskade leveranserna under andra kvartalet med cirka 109 000 enheter jämfört med samma period 2024, vilket motsvarar en minskning med 25 % jämfört med föregående år, på grund av faktorer som minskad tillverkning och leveranser av importerade fordon, mest påverkade av tullar, och lägre försäljning via flottkanaler. Den totala försäljningen minskade med 10 % jämfört med föregående år, med en relativt oförändrad detaljhandelsförsäljning i USA, och regionens två största varumärken, Jeep och Ram, som tillsammans levererade 13 % högre försäljning jämfört med föregående år, uppger Stellantis. 

I Europa går det också nedåt, trots att Stellantis lanserat flera nya elbilar. Nu hoppas de att Fiat 500 Hybrid ska komma som en räddning. 
– Leveranserna av de fyra Smart Car-modellerna under andra kvartalet i Europa minskade med cirka 50 tusen enheter, vilket motsvarar en minskning med 6 % jämfört med föregående år, främst på grund av faktorer som rör produktövergångar. De nyligen lanserade B-segmentsfordonen med “Smart Car”-plattformen fortsätter att nå sina fulla produktionsnivåer, och jämförelserna föregående år påverkas av uppehållet i Fiat 500 ICE i väntan på ankomsten av dess mildhybrid-efterföljare. Leveranserna av de fyra Smart Car-modellerna (Citroën C3 och C3 Aircross, Opel/Vauxhall Frontera och Fiat Grande Panda) ökade med 45 % sekventiellt under andra kvartalet 2025, eller 25 tusen enheter, jämfört med första kvartalet 2025.
LÄS MER:

Dela med dig av Carup

Senaste nytt