Biljätte skickar ut SMS: Däcken slut vid 6 mm

Bilia uppmanade bilägare att byta däck som hade över 6 millimeter mönster kvar på centrala delar. Nu får de hård kritik av experter.   
– De skickade ett sms och sa att mina däck var slut, säger bilägaren.

Många däckhotell har en service där företaget håller uppsikt på mönsterdjupet. Därefter får ägarna löpande information över slitaget. Tanken är att de ska kunna skifta däck innan det är försent och de blir underkända vid besiktningen. Bilias däckhotell har tagit det ett steg längre och börjat använda AI för att larma om slitna däck. 
– Vi använder AI-kameror för att mäta detta, kunderna får en bild med exakt millimeterdjup, säger Anders Rydheimer, affärsutvecklingschef hos Bilia.

Den här kunden som hört av sig till Carup blev orolig. Bilia skickade ett meddelande om att däcken var slut och behövde bytas. Det är samtidigt ett dyrt projekt. En uppsättning nya däck kostar över 10 000 kronor. Vinsterna blir stora om bilägare byter däck lite oftare.
– Jag hade ingen aning om att mönsterdjupet var så dåligt, säger kunden.

Biljätten Bilia har börjat använda AI för att kolla mönsterdjupet i däckhotellen. Nu berättar en Carup-läsare att han uppmanats att byta däck som hade 6 mm mönsterdjup på centrala delar och 4,2 millimeter på ett par ställen i utkanten.

Det visade sig att mönsterdjupet på ett par platser i utkanten låg på 4,2 millimeter. Det är över gränsen på tre millimeter för vinterdäck. Däremot var djupet på de centrala delarna av däcket över sex millimeter. 
– Jag tycker att det här är falsk marknadsföring. Vanliga konsumenter räknar med att de stora och seriösa företagen är ärliga, de ska kunna lita på dem, säger Bo Ericsson på Fordonsjuristen.

Vi talar med Bilia om kritiken. Där tar man lugnt på påståendena. Bilia anser inte att de har gjort något fel när en kund rekommenderas slänga däck som har många mil kvar.
– Det låter som en däckhotellskund. Våra gränsvärden är satta för att vi ska kunna göra det här jobbet när deras däck är på däckhotellet, säger Anders Rydheimer.

Kunden trodde på deras utskick. Om en seriös och stor firma säger något sådant. Då måste det vara på det viset. Efter att kunden ifrågasatt mätningen backade Bilia.
– Jag trodde att det var dags att byta däck och var på väg att göra det. Men så kontrollerades däckdjupet igen och jämfördes med vad som är lagligt. Då visade det sig att mina däck inte alls var för slitna, säger kunden.

Bilia menar på att deras rekommendationer har med trafiksäkerhet att göra. Enligt dem är det en service att få däckbytet rekommenderat via sms.
– Vi rekommenderar byte för att de ska klara nästa säsong. Vi skriver tydligt att enligt lag ska slitbanan vara överlag 3 millimeter. Jag hävdar att det här är guidande och känner mig trygg med den kommunikationen, säger Anders Rydheimer.

Vinterdäck måste ha minst 3 millimeter mönsterdjup enligt lagen.

Fordonsjuristen är kritisk mot detta. Enligt dem behöver firmorna vara betydligt bättre i sin kommunikation med kunderna.
– Vanliga bilägare förväntar sig att de kommer med fackmässiga rekommendationer. Det här är inte någon sådan. Att rekommendera däckbyte när det understiger 4,9 millimeter, det vill inte jag kalla seriöst, säger Bo Ericsson.

Bilia anser ändå att det är en service som de bidrar med.
– Jag tycker att våra gränsvärden är bra. Det här görs med AI-kamera istället för de gamla mätstickorna och blir mer exakt, säger Anders Rydheimer.

Nu slapp den här kunden att köpa nya däck. Genom att köra ytterligare minst en säsong innebär det sparade tusenlappar.
– Det visade sig att mina däck höll i alla fall en säsong till. Det fick jag veta när jag ifrågasatte om det verkligen var dags att byta vinterdäck. Då sparade man en hel del pengar och dessutom behöver man inte slänga däck som fortfarande har mil kvar i sig, säger kunden.

Fordonsjuristen ger däckföretagen ett varnande finger. 
– Det är viktigt att de stora företagen är korrekta och ger en bra information och inte vilseleder kunderna så att folk kan lita på dem. Det här är fräckt, understiger det 4 millimeter kan man informera kunden om att det är dags att börja tänka på ett skifte. På två av däckens ytterkanter var det 4,5 millimeter kvar och resten översteg 6 millimeter. Det är inte fackmässigt att rekommendera däckbyte, avslutar Bo Ericsson.
LÄS MER:

Dela med dig av Carup

Senaste nytt