Bilhandlare toppar skamlistan: ”Stor besvikelse”

Försöken att rensa upp har varit förgäves. Istället ökar anmälningarna från bilköpare mot bilhandlare.
– Det är en stor besvikelse, säger Christine Fransholm, konsumentvägledare på Sveriges Konsumenter.

Hög inflation och allmänt dyrare levnadskostnader har fått många konsumenter att välja begagnat istället för nytt när det kommer till att köpa ny bil. Men trots att sidor som Blocket lovat att ta tuffare tag mot svartlistade bilhandlare som vill annonsera på sajten, ökade som har anmält bihandlare och verkstäder under 2024, uppger Sveriges Konsumenter.

– Det är tvärtom fler som fått problem med köp av begagnade bilar. I den här kategorin ser vi en ökning på nio procent jämfört med förra året. Det är en stor besvikelse, säger Christine Fransholm, konsumentvägledare på Sveriges Konsumenter.

Antalet oseriösa bilhandlare fortsätter vara för många och bilar som egentligen borde ha gått i skrotgraven säljs istället ytterligare en gång. Av de köp svenskarna klagar mest på utgör fordon över en femtedel, 21,5 procent. Och hälften av dem är ärenden som berör begagnade fordon.
– Det är svårt att köpa begagnat just när det kommer till bilar, det ser vi år efter år, säger Christine Fransholm.

Samtidigt har många konsumenter fått svårare att få fördjupad konsumentvägledning. Nära hälften av Sveriges kommuner har lagt ned sin egen konsumentvägledning de senaste tio åren. Istället hänvisas många till Konsumentverket som kan ge generell rådgivning kring lagstiftningen och annat, men däremot inte hjälp med att tolka avtal, kontakta företag eller skriva en anmälan till Allmänna reklamationsnämnden. 

– Det visar hur viktigt det är att kommunerna faktiskt satsar på att erbjuda en fördjupad konsumentvägledning. Nu blir det lite av ett lotteri om du kan få hjälp eller inte, beroende på i vilken kommun du bor. Det borde vara en demokratisk rättighet som gäller oss alla, säger hon.

Totalt har det sammanlagda värdet på alla misslyckade köp rusat, och i fjol uppskattade Konsumentverket att den samlade konsumentskadan uppgick till hela 40 miljarder kronor.

Köpen svenskarna klagade mest på 2024

1. Fordon (begagnade bilar står för mer än hälften av ärendena, därefter reparation och underhåll)21,5%
2. Boende (hantverkstjänster dominerar stort)16%
3. Telekom (telefoni, internet, tv-abonnemang/streaming)9%
4. Hem och hushåll (möbler, vitvaror och hushållsapparater)8%
5. Kläder, skor och accessoarer (kläder står för mer än hälften av ärendena)5%
6. Fritid och hobby (många ärenden inom sport och fritid, som gymkort, men även biljetter och lotterier)5%
7. Hemelektronik (dator, ljud, bild, telefon)4,5%
8. Energi och värme4%
9. Resa4%
10. Hälsa och skönhet (hälsokost dominerar stort)3,5%

LÄS MER: