Bilgurun Sandy Munro har plockat isär Teslas bilar för att se vad varje komponent kostar. Nu spår han att Teslas chocksänkta priser blir ett mycket hårt slag för andra bilmärken.
– Tesla kommer att förinta konkurrensen eftersom deras bilar är billigare än någon annan att göra, säger han.
Teslas prissänkning med 70 000 – 150 000 kronor per bil är en av de största nyheterna som inträffat inom bilbranschen under de senaste åren, både för biltillverkare och bilhandeln. Hittills har konkurrenterna inte svarat, och enligt bilgurun Sandy Munro kommer Teslas drag knäcka många.
Sandy Munro och hans företag Munro & Associates har specialiserat sig på att montera isär elbilar och göra detaljerade analyser av tillverkningskostnaderna för olika modeller. Hans analyser visar att Tesla har radikalt lägre kostnader än alla andra bilmärken då de förenklat konstruktionen och tagit bort många delar. Tesla hade över 30 procents bruttomarginal på en bil före prissänkningen, vilket motsvarar över 200 000 kronor på en Tesla Model Y.
Istället för att komma med nya karossmodeller har Tesla koncentrerat sig på att sänka kostnader genom att göra enklare och smartare konstruktioner av bilen. De har till exempel en enda skärm i bilen istället för flera skärmar och en mängd knappar. De har även infört megacasting där hela stycken av fram- och bakvagn gjuts i ett stycke.
Tesla har dessutom uteslutit alla marknadsföring och behöver inte dela med sig av vinsten till en återförsäljare. Resultatet är att de kan tjäna mer pengar än andra biltillverkare trots de aggressiva prissänkningarna på upp till 150 000 kronor per bil. Om konkurrenterna gör lika stora prissänkningar kommer de att gå med stora förluster.
Sandy Munro varnar nu för att Tesla kan komma att knäcka konkurrenter genom de aggressiva prissänkningarna.
– Detta är det bästa draget som Tesla kunde göra, de kommer att förinta konkurrensen eftersom deras bilar är billigare än någon annan kan göra dem och nu är de billigare än så. Hur ska någon kunna tävla i slutet av dagen?
Fordonsanalytiker inom fordonsbranschen gör samma analys som Sandy Munro. Efter Teslas prissänkning 20-dubblades sökningarna på Google efter Model Y, och en vecka senare är nivån fortfarande flera gånger högre. Konkurrerande elbilar har istället en lägre söktrafik efter Teslas stora prissänkning.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter