Bilgeniet som kom på Mustang – nu är han död

Mustangens skapare har gått ur tiden. Bilvärlden sörjer en ikon sedan Harold “Hal” Sperlich kastade in handduken tidigare i veckan. 
– Han skapade historia och förändrade bilbyggandet, skriver Car and Driver.

Harold Sperlich kom hem från Koreakriget 1957 och började arbeta hos Ford. Han var framsynt och en visionär. Den unge ingenjören från Saginaw, Michigan kom från enkla förhållanden och förstod vart vindarna blåste i Amerika.
– John F Kennedy valdes till president 1960 och det var en otrolig känsla av ungdomlig energi i Amerika, man kunde verkligen känna det i luften, sa Hal Sperlich i en intervju med Motortrend 2012.

Samtidigt tog Lee Iacocca över som vice vd över Ford. Den första dagen på arbetet sökte han upp doldisen Hal Sperlich. Tillsammans började man fundera över en bil som skulle kunna attrahera den yngre generationen. 

Ungdomen var framtiden, det var där man skulle sälja bilar. Han tog grunden från den tråkiga Ford Falcon och började rita på en liten, sportig bil med en design som tilltalade den yngre generationen. Resultatet blev Mustangen som lanserades 1964 och blev en fullständig succé. Första året sålde den i hela 400 000 exemplar och tillverkas fortfarande. 

Men det var Lee Iacocca som hyllades av tidningarna. Han fick äran för att ha skapat Mustangen. Men det verkade inte bekomma Hal Sperlich. Istället hade han nya visioner för Fords framtid. Hal Sperlich såg ett nytt behov i framtiden. Mindre, effektiva och prisvärda bilar som skulle kunna överleva lågkonjunkturer och höjda bränslepriser. Därför skapade han Ford Fiesta och hade planer för en ny minivan med framhjulsdrift som skulle kunna få plats i ett garage. 

Men det blev för mycket för Fordledningen, som hade interna bekymmer och ont om pengar. Man sparkade därför ut Hal Sperlich, som fiskades upp av Chrysler.Resten är historia. Hos sin nya arbetsgivare fick Hal chansen att förverkliga sin dröm. Resultatet blev Chrysler Minivan, en epokgörande bil som slöt cirkeln i hans livsverk. Hal Sperlich avslutade karriären som chef över Chrysler innan han gick i pension 1988. Men han lämnade aldrig helt bilindustrin och kunde inte låta bli att lägga sig i, fram till sin död i måndags.  Han är sedan 2009 invald i bilindustrins Hall of Fame. 
LÄS MER: