Bild-Extra: Första bilderna under skalet på nya Volvo P1800

Nu visas första bilderna under skalet av nygamla Volvo P1800.
Interiören får läderklädd titanstörtbåge, racersäten och digitala instrument inspirerade av gamla P1800.
Bilen nytillverkas av Cyan racing med gamla P1800 som bas.  

För ett par månader sedan visade Cyan Racing upp sin nytillverkade Volvo P1800, som är en modern tolkning av Volvos ikoniska modell.  Bakom Volvo P1800 Cyan ligger tusentals konstruktions- och designtimmar med målet att skapa en sportbil från 60-talet med moderna prestanda. 

Nu släpper Cyan de första bilderna av Volvo P1800-interiören, motorrummet och hjulsupphängningarna. Interiören är en tolkning av den ursprungliga Volvo P1800. Bilderna visar att bilen har läderklädd störtbåge i titan, racersäten, racingselar och skräddarsydda digitala instrument, men med en retrokänsla som ska minna om den gamla Volvo P1800.

”Vi har fokuserat på att skapa en interiör som återspeglar 60-talets bilinredning i en modern version. Vi har behållit den rena och förarorienterade inredningen i originalbilen och försiktigt förnyat den med moderna material och modern teknik”, säger Ola Granlund , designchef på Cyan Racing.

När det gäller motorn så är den  tvåliters turbofyran baserad på samma maskin som används i Volvo S60 TC1-racerbil, med 420 hästkrafter och 455 Nm vridmoment. Den har omarbetat för at passa Volvo P1800, både när det gäller karaktär och utseende. 

Cyan har gjort ett försök att lyfta fram den lätta och smidiga VEA-Volvomotorn, befriad från alla element i moderna motorer, med tydliga band till den ursprungliga Volvo P1800 på 60-talet.

Motorn är konstruerad för höga varvtal, med vridmomentet linjärt mot pedalen. Vi har lärt oss av racing där förarna vill ha perfekt kontroll av vridmomentet, öka precisionen och körglädjen samtidigt, säger Mattias Evensson, projektledare och chef för teknik på Cyan Racing.

Chassit har kuggstångsstyrning som ersätter den ursprungliga Volvo P1800-styrboxen, skräddarsydda lätta aluminiumupphängningar med ställbar cyanhydraulik.

Det var naturligtvis en utmaning att smälta samman vår nya teknik med sextiotalets basbil. Slutresultatet är dock en bil som vid en första anblick är en P1800 med en bredare spårvidd, men när du börjar köra levererar den på en helt annan nivå, säger Mattias Evensson.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *