Bilarna lovades vara miljövänliga men labbmätningarna ljög och verkligheten var en helt annan. Efter nästan tio år av skandaler och rättegångar får bilägarna rätt. Men ersättningen är begränsad.
Volkswagen betalar nu ut ersättning till ägare av bilar som drabbats av dieselskandalen. Totalt handlar det om cirka 100 000 bilar i Nederländerna och beloppen varierar beroende på när bilen köptes och vilket märke det gäller.
– Sedan stiftelsen grundades har vi kämpat för en rättvis lösning för holländska bilägare. Det har tagit tid, men det är bra att parterna nu nått en lämplig uppgörelse, säger Guido van Woerkom, ordförande för Stichting Car Claim till ad.
Det handlar om Volkswagen, men även Audi, Seat och Škoda som såldes mellan 2008 och 2015 och utrustats med den kontroversiella EA189-dieselmotorn. Motorerna hade en mjukvara som sänkte de labbmätta utsläppen av kväveoxid. I verkligheten var utsläppen betydligt högre. Domstolar i Nederländerna har nu slagit fast att köparna vilseleddes.
Bilarna gick visserligen att köra men det fanns konsekvenser. Restvärdet sjönk när skandalen läckte ut, bränsleförbrukningen ökade efter att mjukvaran justerats och miljöpåverkan var större än vad som utlovats. Det finns skräckexempel där ägare förlorade tiotusentals kronor över en natt när skandalen uppdagades.
Ett exempel är en svensk som Carup pratat med. Han köpte en begagnad Audi A5 årsmodell 2011 med 2.0 TDI-motor och hade haft den i ett år när han bestämde sig för att sälja den.
– Jag skulle sälja den för att köpa min första bostad. Men skandalen kom ut ungefär samtidigt som jag la ut den på Blocket. Jag minns att jag fick skambud efter skambud, till slut sålde jag den för nästan 60 000 kronor mindre än den var värd innan skandalen kom ut.
Drabbade svenska ägare har inte fått ersättning efter dieselgate-skandalen. Dock gick 10 svenska ägare ut nyligen och stämde flera tillverkare. Men i Nederländerna har bilägarna fått rätt. Den som köpte bilen ny kan få upp till 2 500 euro (cirka 28 000 kronor). De som köpte begagnat före 22 september 2015 får 1 250 euro och de som köpte senare 750 euro.
Den som köper en begagnad dieselbil i dag i Nederländerna som påverkats av dieselgate-skandalen får ingen ersättning alls. Ägare måste också själva visa att de haft eller har bilen och har på sig till den 10 december i år att söka ersättning. Ersättningen i Nederländerna är dock begränsad jämfört med andra länder. I USA fick bilägare tillbaka pengarna eller en ny bil och i Tyskland betalade Volkswagen ut cirka 4 000 euro (runt 45 000 kronor). Van Woerkom menar att den holländska uppgörelsen ändå är bredare:
– Vi har gjort upp för en större grupp än i andra länder.
Även om Volkswagen nu betalar ut pengar är dieselskandalen långt ifrån över, skriver ad. Det pågår fortfarande rättegångar i Nederländerna mot andra dieselmotorer från VW och mot flera andra tillverkare som Stellantis, Mercedes och Renault.
LÄS MER:

Kevin Neemé har dubbla kandidatexamina i journalistik samt medie- och kommunikationsvetenskap från Umeå universitet. Han har bland annat arbetat som reporter på Sveriges Radio och sportjournalist, bland annat på VLT och Örnsköldsvik Allehanda.