Att snabbladda en elbil visar sig vara dyrare än att tanka en bensinbil på långresor. Det visar en ny undersökning gjord av ViBilägare. Men många elbilsägare lyckas undkomma de dyra laddnotorna.
ViBilägare utförde nyligen ett vintertest där de körde fem olika bilar från Uppsala till Polcirkeln, vilket är en resa på 113 mil. När de efteråt räknade ut drivmedelskostnaderna för testbilarna visade det sig att det var dyrare att köra elbil än en bensinbil på långresan. Men många elbilsägare lyckas komma billigare undan än så.
Den bilen som hade den lägsta drivmedelskostnaden på långresa var Dacia Duster som låg på 1 135 kr, 5,9 l/10 mil. Den var billigare att köra än elbilarna Kia EV3 som kostade 1 059 kr vid snabbladdning och Volvo EX30 som kostade 1 168 kr.
– Att tanka Dacia kostar mindre än att ladda Volvo, skriver ViBilägare.

Så när elbilarna snabbladdades på resan blev de dyrare att köra än en bensinbil. Det ska samtidigt sägas att de flesta elbilsägare har ett knep som gör att de inte behöver betala så mycket. Många laddar fullt hemma innan långresan, vilket kostar betydligt mindre. På resor upp till 40 mil klarar man sig ofta med hemmaladdning. På Carup har vi tidigare skrivit om de enorma prisskillnaderna som råder för elbilsägare när det kommer till att ladda hemma och snabbladda.
Till exempel skulle en Tesla Model 3 Long Range med bakhjulsdrift kosta ungefär 2 554 kronor att ladda hemma årligen. Men om den i stället skulle snabbladdas under ett år hade det kostat 9 900 kronor. Samma enorma skillnad gäller för Volvo EX30, som skulle ha kostat 11 418 kronor att snabbladda årligen, men enbart 2 946 kronor att ladda hemma under samma period.
LÄS MER:

William Karlsson är examinerad journalist och har bland annat arbetat på Sveriges Radio och Sörmlands Nyheter.