Bensin i dieselpumpen – nu måste hans bil skrotas

En OKQ8-mack misstänks ha blandat ihop diesel och bensin. En man tankade sin Audi A6 med diesel precis som vanligt – trodde han. Men något var fel och istället fylldes hans bil med bensin.
– Ganska snabbt började motorn låta fruktansvärt och sedan dog den, berättar han.

Han skulle bara göra en helt vanlig tankning när han körde in på den obemannade OKQ8-macken i Löddeköpinge i Skåne för att fylla sin Audi A6 med diesel. Men allt slutade med ett totalt motorhaveri.
– Ganska när jag startade efter tankningen började motorn låta fruktansvärt. Den knattrade fyra gånger värre än en dieselmotor brukar göra och sedan dog den, berättar han.

Chockad och frustrerad beställde bilägaren en bärgningsbil som snabbt tog bilen till Mekonomen. Där kom det tråkiga beskedet. Motorn var totalt havererad och det visade sig att det mestadels var bensin i tanken istället för diesel.
– Bilen bärgades till Mekonomen och de kunde konstatera att motorn hade blivit skrot och totalhavererat. De upptäckte också att det var bensin i tanken, säger han.

OKQ8 Löddeköpinge. Foto: Google Maps

Han är själv var övertygad om att han hade tankat rätt och har sparat kvittot där det står diesel. Han säger att minst tre olika personer på bilverkstaden tittade efter, luktade och sa att det var bensin i tanken – inte diesel som det svarta handtaget han tankade ifrån egentligen skulle spruta ut.
– Jag har läst i den lokala Facebook-gruppen att flera andra bilister fått problem efter att ha tankat på OKQ8 i Löddeköpinge ungefär samma tidpunkt som mig. Men jag vet inte hur stora deras problem är och exakt vad som hänt. Som tur är har jag i alla fall sparat kvittot och kan bevisa att det var diesel som jag tankat, säger Stefan.

Men nu står han inför att behöva skrota bilen. Något han verkligen inte hade förväntat sig efter en helt vanlig tankning. Stefan var i kontakt med OKQ8, då skulle de undersöka ärendet och en regionsansvarig återkomma. Sedan har han inte hört något. Nu är han orolig över ersättningen. Han har just nu en hyrbil från sitt försäkringsbolag.
– Bilen kommer att behöva skrotas. Den är från 2012 och det kommer inte löna sig att byta motor. Jag har kontaktat OKQ8, men de har inte återkopplat om hur de ska lösa det, säger han.

Vi har sökt OKQ8 via mejl och telefon. OKQ8:s pressavdelning bekräftar att de utreder saken och ger lugnande besked för drabbade kunder som Stefan.
– Vi undersöker just nu vad som hänt och tar prover från stationens cistern. Självklart hjälper vi drabbade kunder, skriver Jesper Ekström från OKQ8:s kommunikationsavdelning i ett mejl.
LÄS MER: