Nu kan du fynda en av Sveriges finaste elbilar som begagnad. Audi e-Tron Quattro kostade från 829 000 kronor för tre år sedan. Nu kan du köpa den för 349 000 kronor – ett värdetapp på 480 000 kronor.
Allt fler begagnade elbilar kommer nu ut på marknaden. Men i många fall är prisskillnaden mot en ny elbil fortfarande inte så stor att det motiverar begagnatköpet. Till exempel begär handlare 525 000 kronor för en 2,5 år gammal Tesla Model Y Long Range som gått 9000 mil. En splitterny bil som bland annat har aningen större batteri och alla garantier kan köpas för 609 000 kronor hos Tesla.
Begagnatköpet framstår i detta fall som en dålig affär. Men det finns vissa elbilsmodeller där begagnatköpet framstår som ett klipp. Audi e-Tron Quattro var en av de dyraste elbilarna när den började levereras i Sverige knappt fyra år sedan. Grundpriset för 50-modellen med mindre batteri låg på 829 000 kronor.
Idag kan du fynda en 3,5 år gammal Audi e-tron 50 Quattro för bara 349 000 kronor. Bilen framstår som ett av de största fynden bland begagnade elbilar just nu. För 349 000 kronor får du idag knappt en ny lågprisbil från Kina, medan Audin erbjuder tysk lyxkvalitet och en otroligt komfortabel luftfjädring som gör att du svävar fram.
Komforten inbjuder till långkörningar, men bilens stora nackdel är att den är tung och drar mycket ström, så räckvidden är en begränsande faktor hos modellen. Men inte många andra elbilar på marknaden erbjuder högre komfort och mer vilsam körning. Det elektriska quattrosystemet är avancerat och erbjuder hög framkomlighet och säkerhet på hala underlag, en svårslagen vinterbil i Sverige.
Värdeminskningen på drygt tre år har varit 480 000 kronor eller 57 procent. En dålig affär för den första ägaren, men ett klipp för den som köper bilen begagnad. Audi e-tron har dessutom visat sig vara relativt felfri om du väljer bort de krånglande kamerabackspeglarna.
Räckvidden är bilens största nackdel och 50-modellen hade en officiell WLTP-räckvidd på 34 mil. På motorväg på vintertid kommer du knappt 20 mil, så det är trots storleken och komforten främst en bil för kortare körningar. Att kolla batterihälsan på en 3-4 år gammal Audi e-tron är mycket viktigt, så att bilen har så mycket som möjligt av den korta räckvidden i behåll. Batteriet är också den överlägset dyraste delen att reparera på en elbil.
LÄS MER:
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter