Bästa och sämsta snabbladdarna avslöjade. Svenskt kvalitetsindex har rankat laddnätverken. Tesla överlägsen etta – men för stora elbolag gick det sämre. 
– Tesla har satt standarden för hur laddning kan vara lika enkelt som att tanka, utan osäkerhet eller krångel, säger Calle Walmstedt, projektledare på Svenskt Kvalitetsindex.
Att snabbladdningen fungerar när du ska på långresa är kritiskt. Nu har Svenskt Kvalitetsindex (SKI) mätt hur nöjda svenskarna är med olika nätverk av snabbladdare. Kundöjdheten ligger stabilt, men det är stora skillnader mellan olika aktörer. 
– Branschen har gjort stora framsteg tekniskt, men nu handlar det om upplevelsen och prisvärde. Nästa steg är att vinna kundernas förtroende genom tydlighet, enkelhet och värde för pengarna, säger Calle Walmstedt, projektledare på SKI.
Tesla tog en överlägsen seger i SKI:s mätning. De ligger högst med ett kundnöjdhetsbetyg på 78,3. Tvåan Circle K hamnar på 71,4. Snittet i Sverige är 66,6. Enligt SKI är det teknisk överlägsenhet och användarvänlighet där kunderna framhäver friktionsfri laddning, stabil och snabb infrastruktur, och tydlig prisstruktur som gör Tesla till stor vinnare.

Så bra är de olika laddnätverken i Sverige

– Den mediala uppmärksamheten kring Tesla under året har påverkat förtroendet för företaget som helhet, men kunderna gör en tydlig skillnad mellan varumärket och upplevelsen vid laddning. Tesla har satt standarden för hur laddning kan vara lika enkelt som att tanka, utan osäkerhet eller krångel”, säger Calle Walmstedt, projektledare på Svenskt Kvalitetsindex.
De stora elbolagen tycks ha en del att jobba med. Vattenfall in Charge och E.ON hamnar under snittet. Allra minst nöjda är elbilsägsarna med Mer, som ägs av Statkraft och Öresundskraft AB.
– Även om produkten blivit bättre finns tydliga utmaningar. Många upplever att priset för snabbladdning är för högt och att betalningslösningarna är otydliga. Kunderna efterfrågar mer transparens, enkel information och bättre stöd vid problem, uppger SKI. 

Även i Norge och Finland får Tesla högst betyg av elbilsägarna och är i en klass för sig. I Norge blev kundnöjdheten 79,5 och i Finland 81,4.
– Tesla har satt standarden för enkelhet i laddningsprocessen. Kombinerat med konkurrenskraftiga priser innebär detta att många elbilsförare säger att de sannolikt kommer att välja Tesla igen nästa gång de behöver ladda”, säger Fredrik Høst, VD för EPSI Norge som gjorde mätningen i vårt grannland. 
LÄS MER: 

Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter















