Audis lyxigaste och rymligaste bil någonsin – egen drinkbar i framsätet

Audi smygvisar nu sin kommande lyxbil med 80 mils räckvidd.
Grand Sphere blir den rymligaste och lyxigaste personbilen någonsin. 
Framsätespassagerarna får en drinkbar att använda när bilen är i självkörande läge. 
– Vi går från business class till första klass, säger Audis designchef Mark Lichte till Autocar

På bilmässan i München kommer att Audi att visa upp sitt nya elektriska flaggskepp. Internt kallas den för ”Landjet” i Project Artemis och det handlar om en efterträdare till Audi A8 som blir helt elektrisk och börjar levereras 2024. 

Egen drinkbar mellan framsätena att använda när bilen kör själv. Men vad kommer att vara i glasen?

Redan nu smygvisar Audi delar av den kommande lyxbilen via ett koncept som heter Grand Sphere. Det handlar om en eldriven med bil med nivå fyra av självkörning som innebär att bilen kör själv med viss övervakning. Audis plan är att komma med något helt nytt för att sno köpare från Mercedes S-klass. 

– Grand Sphere kommer att vara en mycket konkret teaser av Artemis-projektet som kommer att visa upp en ny designrevolution med fokus på inre utrymme. Jag bad våra designteam inte om deras vision om en A8-efterträdare utan om något helt nytt, säger Audis designchef Marc Lichte till Autocar.

Audi övervägde att kalla bilen för A9, men tänker döpa den till något helt nytt för att markera att det varken är en sedan eller suv, utan en helt ny typ av bil. Kanske blir namnet Landjet. 

Den nya modellen använder en helt ny plattform som från första början är utvecklat för elektrisk drift. Den kombinerar delar från både MEB-plattformen och den mer prestandafokuserade PPE-plattformen från Audi e-tron GT. 

Audi har ännu inte gett alla detaljer om modellens prestanda, räckvidd och effekt, det får vi vänta med till bilmässan i München i september.  I tysk press spekuleras det i en toppfart på över 250 km/h. Måhända är det på tiden att Audi börjar göra skäl för sin slogan ”Försprång genom teknik” igen.

Förhandsbilderna visar en låg långsträckt grand tourer, men som är lika rymlig som en suv. Enligt Audis designchef Mark Lichte är den designad inifrån och ut med ett ”enormt inre utrymme”.

– Det finns perspektiv där Grand Sphere kommer att se ut som en klassisk grand tourer, men när man tittar finns det en bred, låg vindruta för att skapa maximalt interiörutrymme. När du öppnar dörren finns det en enorm volym: det är som att gå från en lägenhet på 30 kvadratmeter till ett loft.

När bilen körs i självkörande läge erbjuds en komfort vi inte är vana vid från bilar. Sätena kan lutas bakåt med upp till 60 grader. Mellan framsätespassagerarna finns en mittkonsol med en inbyggd drinkbar. Men om framtidens självkörande bilar tillåter alkoholkonsumtion står skrivet i stjärnorna. 

– I Audi A8 och S-klass är det business class i baksätet. Framsätet är föraren. I den här bilen är det motsatsen, för bilen är föraren. Det är en lounge i baksätet och framsätena är business class. Förutom att det inte är business class, för nu erbjuder vi första klass.