Detta är Audis nya designfilosofi. Nya konceptbilen Audi Concept C ska förändra märkets sätt att tänka.
– Radikal enkelhet är kärnan i vår filosofi, säger Audis kreativa chef Massimo Frascella.
Audi har vacklat i sin design de senaste åren. De har fått kritik från sina mest hängivna fans att bilarna har tappat stilen. Interiörerna har kritiserats för att inte vara lika gedigna. Men nu ska märkets look förändras. De går en djärv väg när de presenterar nya konceptbilen Audi Concept C. Audi visar upp en mer avskalad framtid där inga onödiga detaljer läggs till. Konceptbilen ska tillverkas.
– De fyra ringarna tar ett progressivt steg: i en alltmer komplex värld är Audi kompromisslös i sitt engagemang för tydlighet, säger Audi.
Vid ett event i Milano som kallas “Strive for Clarity” visades nya konceptbilen Concept C som ska förändra Audi. En italiensk designer och kreativ chef har hållit i taktpinnen: Massimo Frascella. Audis nya stil är helt avskalad, men bilen påminner samtidigt om Jaguars kritiserade Type 00. Den som gillar bling-bling och häftiga detaljer kommer bli besviken.
– Radikal enkelhet är kärnan i vårt tillvägagångssätt. Vi uppnår tydlighet genom att reducera allt till det väsentliga, säger Chief Creative Officer Massimo Frascella.




Nya Audi Concept C, som kommer att visas på bilsalongen IAA i München, är den första manifestationen av Audis nya designfilosofi. Konceptbilen definieras enligt av en vertikal inramning inspirerad av den ikoniska racerbilen Auto Union Type C. Bilens design med vertikala orientering fokuserar blicken. Reduktionen till det väsentliga återspeglas också i interiören som sägs befria föraren och passagerare från distraktioner
Den nya stilen ska omforma hela Audi. Enligt Massimo Frescella har han varit besatt av Audi TT, som är en föregångare till nya Audi TT.
– 1998, när den första Audi TT anlände till en återförsäljare i Turin, tog jag ledigt från jobbet för att bara titta på bilen i lugn och ro. Jag satt där i timmar, tittade på bilen från alla vinklar och rörde vid varje yta. Personalen trodde nog att jag var galen. Men för mig var TT mer än bara en bil. Det var ett budskap: du behöver inte skrika för att höras. Du behöver inte överdriva för att göra ett intryck. Du behöver bara klarhet. Och, ännu viktigare, modet att följa den.



Audi-entusiasterna tycks kunna förvänta sig en helt ny design framöver. Men den nya filosofin stämmer inte in särskilt bra på de senaste bilarna som rullats ut från Ingolstadt.
– Audi Concept C är en första manifestation av “The Radical Next”. Proportioner, ytor och detaljer har utvecklats tydligt och utgör ett självsäkert uttryck för varumärkesidentiteten. Den avslöjar en tydlig, skulptural närvaro, som gjuten ur ett stycke metall, – fri från distraktioner; definierad av spänning och ren form. Det är en konkret tolkning av den nya designfilosofin, en symbol för den beslutsamhet som kommer att förändra vårt företag och hela varumärket, säger Massimo Frescella.
Den nya italienske gurun Massimo Frascella har varit Audis kreativa chef sedan 1 juni 2024 och styr den övergripande designstrategin. Han har en bakgrund från Ford, Kia och har varit designchef för Jaguar och Land Rover.
LÄS MER:

Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter