När du köper en ny elbil för över en miljon kronor hoppas du att allt ska fungera felfritt. Men verkligheten är en annan enligt en av Norges största bilåterförsäljare. De menar att man ska förvänta sig att inte alla funktioner fungerar.
Ett bilköp i premiumklassen ska inte behöva sluta i domstol över funktioner som inte fungerar. Men det var precis vad som hände när ett par utanför Oslo köpte en Mercedes EQE i AMG-version, rapporterar Motor. En fyrhjulsdriven elbil med all tänkbar utrustning och teknik. De köpte bilen från den officiella Mercedes-återförsäljaren Bertel O. Steen. Priset låg på drygt 1,1 miljoner kronor, men redan kort efter leverans började bilen krångla.
Klimatanläggningen kylde inte luften. Flera av bilens lampor och säkerhetsfunktioner som filbytesvarnaren fungerade inte. En kontroll från NAF (Norges motsvarighet till M Sverige) bekräftade också felen i parets bil. Efter flera försök att få problemen åtgärdade gick köparna till slut till domstol. I Oslo tingsrätt mötte de representanter för bilhandlaren Bertel O. Steen som då kom med ett försvar som väckt uppmärksamhet.


Enligt domen menade återförsäljaren att bilen är så tekniskt avancerad att kunder måste räkna med att vissa funktioner inte alltid fungerar som de ska. Smutsiga kameror, väder, programvaruproblem eller rena användarfel kan orsaka att delar av systemen slutar fungera tillfälligt. Därför är det inte orimligt att saker inte fungerar hela tiden, ansåg de.
Samtidigt konstaterade domstolen att man “generellt inte kan förvänta sig att alla funktioner i en bil fungerar hela tiden”. Men i det här fallet var situationen annorlunda. Det handlade om en ny bil i toppsegmentet, där just de avancerade systemen varit ett starkt försäljningsargument. Då måste också kraven höjas, ansåg rätten.
– De avancerade systemen var en av anledningarna till att köparna valde just den här bilen. Både klimatanläggningen, röststyrningen och förarassistanssystemen anses vara centrala funktioner. Både för komfort och säkerhet, som köparna måste kunna förvänta sig att fungerar, skrev Oslo tingsrätt i sin dom.
Bertel O. Steen dömdes att betala tillbaka 1,055 miljoner kronor till paret samt nästan 400 000 kronor i ränta. Utöver det tillkommer rättegångskostnader på 138 000 kronor. Domen har ännu inte vunnit laga kraft och bilåterförsäljaren har inte svarat på om de tänker överklaga.
När norska Motor försökte få svar på om kunder verkligen bör förvänta sig fel i nya bilar, hänvisade försäljningschefen till att han inte kunde kommentera – på grund av semestertider.
LÄS MER:

Kevin Neemé har dubbla kandidatexamina i journalistik samt medie- och kommunikationsvetenskap från Umeå universitet. Han har bland annat arbetat som reporter på Sveriges Radio och sportjournalist, bland annat på VLT och Örnsköldsvik Allehanda.