Ångdrivna motorcykeln är snabbast i världen

En ingenjörsduo har satt ett galet världsrekord i ett 200-meters-dragrace för ångdrivna motorcyklar. The Force of Nature, som motorcykeln heter, är i princip en ångdriven superraket på hjul.
– Det finns mer kraft tillgänglig, skriver föraren Graham Sykes.

Det brittiska paret Graham och Diane Sykes tog sin skapelse till Elvington Speed ​​Week för att sätta en rekordtid på 3,878 sekunder för 1/8 mile, cirka 200 meter, med en registrerad utfartshastighet på cirka 264 km/h. Graham Skyes som rattade det ångdrivna monstret sa att cykeln fortsatte att accelerera efter mållinjen och uppnådde 290 km/h en bit efter stolpen.

Till skillnad från de flesta dragrace-motorcyklar, behövs ingen bakre hjulstång, den är nämligen framhjulsdriven, så motorcykeln stegrar inte. När det gröna ljuset tänds, håller Graham Sykes fast med all hans styrka när ångan blåser bakåt genom raket-munstyckerna, och motorcykeln flyger framåt. Accelerationen är fullständigt brutal. Motorcykeln drivs av en stor ångcylinder som utsätts för väldigt högt tryck och på så sätt skapar en enorm kraft.

Det finns fortfarande mycket mer kraft tillgänglig, och jag är säker på att vi kommer att köra snabbare under de kommande månaderna, skrev Graham Sykes i duons blogg strax efter rekordet.

Det är samma typ av drivningssystem som i Scott Truax spektakulära raket, The Evel Spirit. Ångraketen var en hyllning till stuntmannen Evel Knievel. Motorn gav nästan 10 000 hästkrafter och Braun uppskattade att den kunde accelerera till cirka 700 km/h inom fem sekunder – nästan rakt uppåt. Även om The Force of Nature är en mycket mindre ångraket än The Evel Spirit, menar Sykes allvar när han säger att det finns mycket mer acceleration kvar i hans dragster.

När man väl börjat med raketdrivna monster, varför då stanna vid ånga? Så tänkte Eric Teboul, det 60-åriga ingenjörssnillet, som tänjde på gränserna och slog det häpnadsväckande världsrekordet genom att köra en 1/4 mile, cirka 400 meter, på under 5 sekunder. Hans motorcykel använder väteperoxid som bränsle, i flytande form, men komprimerad till ett tryck som sprids i ånga och syre, vid 1 200 grader. Vid det enorma trycket släpps ångan ut och driver motorcykeln framåt med raketacceleration. 

Varför Graham Sykes inte också körde 400-meterssträckan beror på den betydligt lägre maxhastigheten jämfört med Tebouls motorcykel. Så britterna säkrade alltså bara ett mer nischat rekord, det mest eftertraktade rekordet på 402 meter tillhör därför fortfarande fransmannen Eric Teboul och hans motorcykel.

Tebouls motorcykeln hade ett kraft-till-viktförhållande på runt 10:1, och i september förra året steg han upp till legendstatus genom att köra den första tvåhjuliga 1/4 mile någonsin under fem sekunder. Den slutgiltiga tiden blev 4,976 sekunder, och han passerade mållinjen med en hastighet på 468 km/h. De allra snabbaste bilarna kommer knappt i närheten av 8 sekunder på 400 meter. Rekordet finns filmat på Youtube, se filmen nedan.