Den allra sista nya Volvon med dieselmotor säljs nu i Sverige. Samtidigt kritiseras nedläggningen av tunga krafter.
– Kanske var man lite för snabbt ute med elbilar, säger Mats Ekberg från Aktiespararna till TT.
Volvos första dieselbil kom 1979. Då med teknik från Volkswagen som var en aning bångstyrig. Men med tiden lärde sig den folkhemssvenska biltillverkaren att bygga egen teknik. Sedan dess blev det en framgångssaga.
Men för ett år sedan rullade den sista Volvodieseln av produktionsbandet i Torslanda.
– Elektriska drivlinor är vår framtid och överlägsna förbränningsmotorer: de genererar mindre buller, mindre vibrationer, mindre servicekostnader för våra kunder och noll avgasutsläpp, sa Jim Rowan, dåvarande vd på Volvo Cars.

Men nu har den skotten åkt ut på ändan från bilfabriken i Göteborg. Istället är det nygamla Håkan Samuelsson som tagit över igen. Han ska försöka rädda Volvo från att sjunka ännu djupare. Under Jim Rowan föll Volvos aktie med nästan 70 procent. Förra veckan höll man bolagsstämma. Ett av besluten som kritiserades var nedläggningen av dieseltekniken.
– Man har siktat på att bara ha elbilar, för ett år sedan lade man ned tillverkningen av dieselbilar och nu ser man att efterfrågan på elbilar sjunker. Kanske var man lite för snabbt ute med elbilar, säger Mats Ekberg från Aktiespararna.
Men utspelet får snabbt kritik. Den teknikvänliga experten Claes Hemberg ger en annan syn på Volvos nedläggning.
– Vi kommer säkert se fordonstillverkare som stannar kvar vid diesel längre, man lägger pengar och energi på något som inte finns kvar om fem år, bättre att lägga pengar och tid på elektrifierade fordon, säger han.
Claes Hemberg förstår att många är nostalgiska. Men ibland måste man rycka upp saker med rötterna, även om det gör ont som bara f-n.
– Man lägger ner tillverkningen av diesel och det kommer säkert att finnas enskilda kunder som gråter över detta. Men det är nödvändigt, säger Claes Hemberg.



På Bogesunds bil utanför Borås finns den allra sista helt nya Dieselvolvon som är till salu i Sveige. En V90 för 599 000 kronor. Förutom den dieselmotor på 200 hästkrafter får köparna både massagestolar och superstereo från Bowers & Wilkins.
– Det finns en hel del intresse, men ännu är den inte såld. Så vill man ta chansen så får man skynda sig hit, ni är välkomna, säger Pelle Torstensson, ansvarig för bilförsäljningen på Bogesunds Bil.
Hans företag har sålt Volvo i snart 90 år. Ändå gråter de inte över att man övergett dieseltekniken.
– Jag tror att Volvo går rätt väg med el och hybrid. Framtiden ser ljus ut, säger Pelle Torstensson.
LÄS MER:

Andreas Jemn är journalist och författare.